Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Petra Bjernulf: Vi förnyar oss vad gör politikerna?

Vi koncentrerar oss på det vi kan påverka och ser utmärkta möjligheter för våra riksdagsledamöter att påverka i de politiska rummen, skriver Mittmedias privatmarknadschef Petra Bjernulf i ett svar till Ulf Berg och Lars Beckman.

Publicerad: 3 Juni 2014, 10:58


Ämnen i artikeln:

MittmediaPostenReklamskatten

Från och med årsskiftet drar Posten in sin service med leverans på lördagar i de områden som idag får sin tidning utdelad samtidigt med sin post måndag till lördag. Detta är nationellt beslut fattat av statligt ägda Posten och som berör cirka 25 000 prenumeranter i Sverige varav cirka 4 000 i Mittmedias spridningsområde.  Postens beslut påverkar naturligtvis våra kunder och vi är därför glada över att vi redan för två år sedan fattade det strategiska beslutet att  gå in i en kraftfull digital satsning i Mittmedia.  Det gör att vi från vårt håll kan fortsätta att ta vårt demokratiska ansvar att även i framtiden göra lokal journalistik tillgänglig i glesbygden.

I Mittmedia satsar vi sedan årsskiftet på söndagsutgivning via e-tidningar på flera orter, tidningar som aldrig kommit ut i papper på söndagar, vi kommer ut på traditionellt tidningslösa dagar och vi har aldrig varit mer aktiva i digitala kanaler. Tillgängligheten till kvalificerad lokal journalistik har därmed aldrig varit större. Ska man ta till de stora orden är det i slutänden en demokratifråga att även de äldre erbjuds att lära sig att hitta rätt i det lokala, digitala nyhetsutbudet och därför jobbar Mittmedia nu också tillsammans med studieförbund och pensionärsföreningar för att utbilda våra trogna kärnläsare i hur man använder e-tidningen i plattan eller mobilen. Något som uppskattas storligen ute i Mittmedia-land.

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Vi uppskattar att riksdagspolitiker tar en aktiv diskussion kring viktiga mediefrågor – där denna är en och presstöd och reklamskatt exempel på andra. När statligt ägda Posten väljer att dra in sin service i glesbygd och bredbandsutbyggnaden är bristfällig har våra förtroendevalda riksdagsledamöter en utmärkt möjlighet att påverka i de politiska rummen. Vi koncentrerar oss på det vi kan påverka; att utveckla och förnya de sätt vi levererar nyheter på.

”Låt fler medieföretag få ta del av tv- och radioavgiften”

Fler borde få del av public service-pengarna
Petra Bjernulf, privatmarknadschef MittMedia

Axel Andén

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.