Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Per Hultengård: tänk igenom varumärkesskyddet

Publicerad: 10 Januari 2007, 13:08

Posten AB har gjort ett försök att få Landskrona Posten underkänt som varumärke. TUs medierättsexpert Per Hultengård bedömer risken som liten att en tidning ska förlora i ett sådant ärende. Men det är värt att se över skyddet.


Posten AB invände när Helsingborgs Dagblad sökte varumärkesskydd för det gamla editionsnamnet Landskrona Posten. PRV avvisade invändningen: risken för sammanblandning var liten och namnet inarbetat.

Många tidningar med lång tradition är inte varumärkesregistrerade, men har ändå ett skydd genom att de är ”inarbetade”, det vill säga är väl känd i den krets den är riktad till.
Därför är risken liten att tidningar ska förlora rätten till namnet.

– De flesta tidnings- och tidskriftstitlar kan anses uppfylla kravet för inarbetning, säger Per Hultengård, inte minst därför att de funnits så länge att de är väl bekanta. Lokal- och regiontidningarna riktar sig huvudsakligen till människorna i ett spridningsområde och de flesta människor där lär också känna till dem.
– Rikstidningarnas titlar är likaså väl kända bland människor i landet. Och en tidskrift inom en viss nisch eller ett visst fackområde riktar sig till just de människor som är intresserade av detta område och bland dem lär titeln – i varje fall om den funnits ett tag – vara känd.

– Många tidningsföretag har därför inte gjort någon särskild registrering utan nöjt sig med att man ändå har skydd genom att tidningstiteln/varumärket är inarbetat.

– Självfallet kan man dock – även om inarbetningsskydd föreligger – ändå registrera sin tidningstitel. En poäng med det kan vara att man då får ett skydd som omfattar hela Sverige, till skillnad från inarbetningsskyddet som bara omfattar det geografiska område där titeln kan anses inarbetad. – Å andra sidan har, åtminstone i fråga om lokal- och regiontidningar, de flesta tidningstitlar en geografisk anknytning som gör det ganska ointressant att ge ut en tidning med en sådan titel någon annanstans i landet än just där den redan ges ut.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.