Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Per Gunne lämnar Metro

Publicerad: 5 Mars 2012, 14:05

Metros chefredaktör Per Gunne lämnar tidningen. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Metro

Per Gunne har varit Metros chefredaktör sedan 2007 men ska nu bli vice vd på hotell- och restaurangkoncernen Stureplansgruppen.

Jag har bara gjort tidning i hela mitt liv, nu vill jag göra något annat. Och det går bra för Metro nu, vi har precis gjort om tidningen och har en kanonad av nya projekt på gång, säger han.

Metro har ju varit lite på sin kant bland dagstidningarna, vad tror du att det beror på?

Jag tror att det har med flera saker att göra: tidningen startades på helt kommersiella grunder, den utmanade traditionella spelare, den är ganska ung och nådde snabbt framgång.

Och det är lite mer så i Kinneviksfären, lite kaxigare och mer utmanande tänk. Jag blev lite varnad av kollegor för det innan jag började, men det har kommit på skam faktiskt. Schibsted och Metro är inte så väsenskilda, och jag tror att branschen ser på Metro på ett annat sätt nu än för fem år sedan.

Vad kommer du att sakna mest?

Jag tror att jag kommer att sakna adrenalinet när det händer något stort. Och den här känslan som infinner sig ibland när man jobbar i mediebranschen att man faktiskt gör skillnad.

Vad är du mest stolt över?

Att vi vann mot Bonniers och Schibsteds gratistidningssatsningar. Det var en tuff kamp mot Sveriges två jättar som vi gick segrande ur.

Varför, tror du?

Vi hade ett tydligare koncept, och bättre kännedom om marknaden. Det kan också vara en fördel att vara en lite organisation, det blir en total uppslutning på ett annat sätt.

Stureplansgruppen annonserar väl en hel del, är Metro ett självklart val nu?

Vi går förstås där målgruppen finns, och där vi får ett bra pris. Dessutom är jag kvar på Metro ett tag till.

Men det finns helt klart stora likheter mellan de båda företagens målgrupper.

Metros vd Andreas Ohlson hoppas att efterträdaren är på plats senast till sommaren.

Det är min bortre gräns, säger han.

Han har varit duktig och betytt mycket för oss. Men ingen är oersättlig och jag tror att det ska gå hur bra som helst att hitta en lika kompetent ersättare.

Den personen ska förutom att leda arbetet för tidningen också öka Metros fokus på nätet.

Samt ha förståelse för det urbana livet, säger Andreas Ohlson.

Det handlar enligt honom om frågor som utbildning, karriär, resor, mode och nöje.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.