Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Per Bowallius om Mittmedias resultat

Publicerad: 15 Februari 2018, 13:24

Mittmedias vd Per Bowallius.

Mittmedia tog mycket stryk på annonsmarknaden förra året. Däremot ökade de digitala prenumerationerna rejält. I år är målet att behålla fjolårets resultat, enligt koncernens vd Per Bowallius.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Förra året minskade Mittmedias omsättning med 7 procent till 2,037 miljarder kronor. Vinsten halverades till 40 miljoner kronor. De totala annonsintäkterna minskade med 14 procent, vilket var mer än snittet för lokalpressen på -12 procent.

– För våra digitala annonser var det ett omställningsår, både på riksplanet och lokalt. Vi införde Reacher och började sälja mer på målgrupp. Det ledde till en liten nedgång förra året, men i år börjar vi se de positiva effekterna, säger Per Bowallius.

Mittmedias intäkter från displayannonser ökade med 30 procent i januari och har redan slagit budgeten på 24 procent för februari, enligt Per Bowallius.

Men det kan fortfarande inte komplettera printtappet?

– Nej, inte i år, det är en bit kvar till det

Läsarintäkterna utvecklas mer positivt än annonsintäkterna, men förra året minskade även de.

– Nu ökar både e-tidningen och Plus, och en större andel av de som avslutar sin prenumeration på papperstidningen går över till e-tidningen.

Mittmedia hade 50 000 digitala prenumeranter vid årsskiftet, och ska ha dubbelt så många vid nästa årsskifte. För att klara det behöver koncernen få in 1 200 nya digital prenumeranter i veckan.

Har ni klarat det så här långt?

– Ja, det har vi slagit, nytillströmningen är inget problem. Det är antichurnarbetet som är utmaningen nu.

Däremot utvecklades tryckerierna och de mindre bolagen i koncernen bättre än väntat.

Målet i år är att behålla förra årets resultat, ett svagt plus på 40 miljoner kronor.

– Vi har en plan för att kunna behålla ungefär samma resultat som 2017. I den ingår att hela tiden jobba med vår kostnadsmassa, och där jobbar vi med bland annat att minska personalkostnaderna.

Du har tidigare sagt att ni ska sluta med stora personalneddragningar, har det ändrats?

– Vi ska jobba med vakanserna på ett strukturerar sätt för att minska personalkostnaderna. Men de stora besparingsprogrammen som metod för att förbättra resultaten fungerar inte längre, det står jag fast vid. Vi måste få de nya digitala intäkterna att börja bita.

Knappt hälften av Mittmedias kostnader består nu av tryck och distribution. Ett försök att minska dessa kostnader görs just nu i Örnsköldsvik där tidningarna ska delas ut dagtid.

– Lyckas det ska vi givetvis se över om vi kan göra så även på andra orter.

Kan det bli redan i år?

– Nej, det är egentligen först en bit in på hösten vi kan se hur det har gått. Så tidigast nästa år.

Pågår det några samtal om att sälja delar av verksamheten eller att gå ihop med någon annan koncern?

– Vi har nu en ganska centraliserad struktur där alla delar bidrar positivt till verksamheten, så det förs inga samtal om att sälja några delar av verksamheten. När det gäller större strukturaffärer har vi ju länge varit öppna för det. Jag tror att vi kommer att behöva fortsätta konsolideringen av branschen för att klara oss på längre sikt.

Stampen har en skuld till Mittmedia på drygt 40 miljoner kronor som det är osäkert om Mittmedia kommer att få igen efter Stampens rekonstruktion.

Hur irriterande är det att Stampen inte vill betala tillbaka sin skuld till er?

– Det pågår just nu en diskussion med Stampen om de här pengarna. Men det är förvaltningsbolaget som hanterar den frågan.

Läs också

Mittmedias vinst halverades

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.