Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Pengarna strömmar till landsortstidningarnas sajter

Publicerad: 2 November 2010, 11:32

Tredje kvartalet ökade annonsintäkterna för landsortstidningarna med 26 procent. Storstadstidningarna som grupp står däremot stilla, visa TU:s internetbarometer.


Morgontidningar i storstad hade i stort sett oförändrade intäkter på internet jämfört med samma period 2009.

De flesta storstadstidningarna ökade sina intäkter, men resultatet dras ned av enstaka storstadstidningar. (kvällstidningarna finns inte med i statistiken)

Totalt uppgick internetannonseringen till 92 miljoner tredje kvartalet, varav 53 miljoner till storstadstidningarna och 39 miljoner till landsortstidningarna.

Den sammantagna ökningen för de 60 morgontidningarna som är med i TU: Internetbarometer var 10 procent.

”Hittills i år har morgontidningssajternas annonsintäkter ökat med 15 procent och om återväxten fortsätter kan sajterna återhämta de tappade annonsintäkterna från krisåret 2009. Den positiva vändningen kom visserligen redan under sista kvartalet förra året, men trots det minskade morgontidningssajternas annonsintäkter sammantaget med 12 procent under 2009”, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

TU:s Internetbarometer

TU:s Internetbarometer som redovisar nettointäkter från mer än  60 morgontidningssajter. Kvällspressajterna ingår inte i statistiken.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.