Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Pagrotsky gled förbi reklamskatten

Publicerad: 15 Mars 2005, 15:42

Stå på konsumenternas sida. Ha en framtidsinriktad syn och anamma den nya tekniken. Värna pluralism och mångfald. Så lyder kulturminister Leif Pagrotsky tre infallsvinklar eller rättesnören för hur han kommer att arbeta för medieområdet.


Presentationen gjordes i samband med den lunch som avslutade  Sveriges Tidskrifters årsmöte på tisdagen.
I övrigt innehöll hans framförande en lovsång till medierna i allmänhet och tidskrifterna i synnerhet. Han underströk ”deras kolossala betydelse” för demokratin, i vardagslivet som förströelse- och kulturbärare och som en viktig del av d näringslivet, ”i det långa loppet mer expansivt än vad näringslivet i övrigt är”. Medietillväxten i fjol var enlig Pagrotsky 4,5 procent att jämföra med 3,5 procent för näringslivet i övrigt.

– Ni kan vara övertygade om att ni är verksamma inom en dynamisk bransch, en framtidsbransch, där vi kommer att få se flera aktörer och en internationalisering. Mediesektorn är duktig,  även internationellt, och hjälper till att ge ett Sverige i framkanten.

Kulturministern sade sig läsa tidningar och tidskrifter ”nästan lika mycket som jag läger promemorior”. För annan litteratur är han för otåligt, efter vad han sade. Han imponeras av bredden på tidskriftssidan, där det finns något för snart sagt varje intresse och bransch. Eftersom han också hyser den högre utbildningen inom sitt departement har han dock konstaterat att de som varje dag går till universitet och högskolor för att studera, undervisa eller forska ”har dåligt med material i tidskrifter liksom i andra medier”.
Reklamskatten berördes inte. Däremot påminde ministern om momsen och sänkningen av den, som innebar ”sänkta skatter med 500 miljoner kronor inom er sektor”.

KARIN LINDELL

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.