Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Över hundra sökande till Aftonbladets #ledarskriv

Publicerad: 14 Oktober 2014, 11:04

Aftonbladets program för ledarskribenter fick över hundra ansökningar i år. "Det blir svårt att välja", säger Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson.


Ämnen i artikeln:

Karin Pettersson

Det är andra året Aftonbladet arrangerar programmet #ledarskriv tillsammans med nio andra ledarsidor. I år har drygt hundra personer sökt till utbildningen.

Det är väldigt glädjande, och det ska bli väldigt roligt och svårt att välja ut de tio som ska gå programmet, säger Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson.

Det var väldigt bra sökande förra året också, men en ännu högre nivå i år, många med journalistutbildning och journalistbakgrund.

Vad tror du att det beror på?

Att man sett att det har gått väldigt bra för de som varit med i programmet och att de sprider ordet i sina kretsar. Sedan tror jag att Aftonbladets ledarsida är en avsändare som många är nyfikna på också.

I utbildningen ingår två helginternat med kurspass, egen skrivcoach och 4 praktikveckor fördelat på två redaktioner.

Det är ganska högt tempo och ganska höga krav.

Varför startade ni programmet?

Det började som en tanke när jag letade sommarvikarier och tyckte att det var lite magert med ansökningar. Då tittade vi på hur det såg ut med utbildningar inom högern och såg ett behov av att göra någonting liknande inom vänstern.

Fick det avsedd effekt?

Ja, det har fungerat väldigt bra. Vi hade en sommarvikarie som går programmet, Linnea Swedenmark. Och många har fått fasta krönikörsplatser utvecklats mycket i sitt skrivande och tagit plats i debatten.

Läs mer om resultaten av förra årets #ledarskriv här.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Karin Pettersson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.