Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ove Joansons kritik: kommissionen slåss mot fel motståndare

Publicerad: 11 December 2015, 10:18

Public service-kommissionens analys av mediekrisen är direkt felaktig och deras agerande riskerar att göra dem blinda för de verkliga farorna, skriver Ove Joanson i en debattartikel i SvD.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

I slutet av september rapporterades att TU, Bonnier, Schibsted Sverige, Mittmedia och Bauer Media Group (före detta SBS) tagit initiativ till en public service-kommission som ska utreda public service framtid.

I dag bjuder kommissionen in till sin första hearing. Temat för seminariet, som hålls på Vasagatan i Stockholm, är det nya medielanskapet. Samtidigt publicerar i dag Svenska Dagbladet en debattartikel signerad Ove Joanson, ordförande i förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR. I texten är Joanson starkt kritisk mot att tidningsdirektörer inlett ett krig mot public service. Agerandet är särskilt oroande i dessa tider som präglas av sociala omvälvningar och politisk friktion vilket gör behovet av seriösa medier än större, menar han.

Joanson skriver vidare att seriösa nyhetsmedier har positiv inverkan på varandra och att stark press och stark public service är varandras förutsättningar. Kommissionen har därför, enligt honom, fel när de utmålar public service som deras största hot. Tvärtom skulle ett försvagat public service innebära en försvagad press:

”Om tidningsdirektörerna i sitt sökande efter en livskraftig digital affärsmodell skulle bortse från detta kausalsamband och fortsätta att hävda att public service är krisens orsak, då möter de sin branschs djupaste kris någonsin med förbundna ögon. Då har vi alla andledning att vara oroliga för pressens framtid.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.