Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Ottosson startade en ny era på JP

Publicerad: 16 juni 2011, 05:42

Vissa anställda kallar det år noll. När Mats Ottosson tog över som ansvarig utgivare på Jönköpings-Posten hösten 2010 hade han jobbat där i tre år som redaktionschef.


Ämnen i artikeln:

Jönköpings-Posten

Innan han klev in i stenborgen på Skolgatan i Jönköping hade han samma bild som alla andra av JP. Föråldrad. Toppstyrd. En plats där inte mycket förändrats de senaste decennierna. På ägarnas uttryckliga önskan.

Men verkligheten blev en delvis positiv överraskning.

Han blev paff över kraften och kompetensen på redaktionen. Och viljan och lusten att testa nya grepp. En förklaring kan vara att det handlar om ett uppdämt behov.

Tidigare har det inte varit någon efterfrågan på egna initiativ här.

Nu handlar det absolut inte om något småsmurt missnöje med en arbetsplats där man var mest på grund av brist på alternativ.

Det märks att folk trivs här. Och gillar sin tidning.

Ett sätt att komma dit är att se till att lösa problem. Att få bort surdegar. Snabbt. Eller som Mats Ottosson säger det:

Vi ska inte prata om skrivbordsstolar utan om innehållet i tidningen.

Helt gnisselfritt är det inte i dag heller på JP. Men det har han inga större problem med. För folk måste få prata skit om chefen, det ingår.

Något före detta Expressenredaktör Ottosson slogs av redan innan han började på JP var de långa texterna.

Det var inte mycket som var under 5 000  tecken. Inte ens på sporten.

Ett problem som han och reportrarna jobbade med. Nu skriver de ofta lika långt. Men uppdelat på fler texter. Paketeringen har blivit bättre. Tidningens nya form som blev klar i april såg också till att tempot blev mer varierat. Men det finns saker kvar att skruva på när det gäller innehållet. Bland annat vill Mats Ottosson lyfta fram tidningens egna röster på ett bättre sätt.

Men också jobba lite mer för att fånga in målgruppen 25- till 40-åringar.

Då går det inte ha gamla gubbar och tanter på förstasidan varje dag.

För ett av hans främsta mål i dag är att öka upplagan.

Är det realistiskt?

Vi borde i alla fall klara målet att det inte ska bli något tapp. Och visst är det svårt, men inte helt orealistiskt, att öka på sikt.

Inte minst på grund av att Jönköping är en tillväxtregion där ett stort antal mindre och medelstora företag suger upp ett stort antal av de tusentals nya studenter som kommer till staden varje år.

På sikt har han också andra mål med tidningen. Att den ska börja vinna priser till exempel.

Men vi är inte där än. Inte när det gäller designen. Och inte när det gäller tidningen som helhet. Där är vi inte i mål.

Det gäller att ha fokus på journalistiken. Och med god planering minskar risken att det slinker igenom 1 500 krystade tecken om något någon villaägarförening vill att vi ska skriva om.

Så den typen av texter finns inte i JP i dag?

Visst kan det hända att den typen av texter kommer in. Men i allt mindre omfattning. Vi har hyfsat bra kontroll. Och i regel ett par vänsterkryss i lådan även på söndagar.

Någon våning i längre ner i JP-huset har Jnytt sin redaktion. Den pigga nättidningen som sedan några år ingår i Herenco-koncernen. En seriös konkurrent när det gäller nyhetsarbetet. Dessutom kämpar såväl lokalradion och regional-tv om läsarnas tid. Så JP blir sällan först med nyheter man inte tagit fram själv.

Så för oss handlar det ofta om att vrida dessa ett varv till. Att hitta nyheten i nyheten. Det som de andra inte tar upp. Men det är bara bra. För då måste vi vässa oss och inte falla tillbaka till någon rutinrapportering.

Får han drömma ser han gärna en genomarbetad koncerngemensam lördagsbilaga också.

Säg att varje tidning bidrar med två knäck det skulle bli en kanontidning.

Men en sådan produkt är mycket avhängigt om det blir någon ny tryckpress eller inte. Och den frågan avgörs högst upp i huset. Där Herenco har sitt huvudkontor. Företaget har intressen i ett stort antal företag, främst i södra Sverige.

Hur går det att bevaka ägarna?

Jag är glad att de största elefanterna finns utanför vårt spridningsområde, Emballator har till exempel sin verksamhet i Ulricehamn. Men jag inser problematiken. Så när det händer något förvissar vi oss om att det blir en korrekt bevakning.

Fortfarande finns det personer på redaktionen som jobbat där över 15 år men ändå inte kommit upp i en månadslön på 24 000 kronor.

Vad tycker du om löneläget på redaktionen?

Vi lever i låglöneland i ett familjeägt företag och det präglar lönebilden. Vi har på senare år gjort åtgärder för att få en god lönebild och ökad lönespridning. Alla önskar sig förstås bättre lön, men jag tycker att deviktigaste drivkrafterna är engagemang och utveckling.

Framtiden stavas samarbete. Även inom Hallpressen. Vad gäller sådant som inte läsarna märker anser jag att det skulle kunna bli ett intimt samarbete. Dock aldrig så att det hotar varumärkena, det är dessa vi lever på och vårdar ömt, säger Mats Ottosson.

Ämnen i artikeln:

Jönköpings-Posten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev