Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Östran gör gerillakampanjer och mikrojournalistik

Publicerad: 28 September 2009, 09:58

Den senaste gerillareklamen fick stående ovationer från 6000 på läktaren när Kalmar mötte IFK Göteborg i helgen. Idag börjar tidningen sin mikrobevakning i två nya områden, vilket är en del i samma kampanj.


Ämnen i artikeln:

Östran

I våras inledde Östran/Nyheterna kampanjen ”Vi vågar” för att profilera sig som tidningen som avslöjar obekväma sanningar och sticker ut i nyhetsflödet. I sommar har tidningens karaktär ”lokalbevakaren” åkt runt på välkända platser i Kalmar län och satt upp lappar med budskapet ”Östran/Nyheterna Lokalbevakning”. Aktiviteterna har också filmats och lagts upp på Youtube.

– Vi är väldigt nöjda med det här och tycker att det fungerar precis som vi hoppats. Det blev inte pompöst och storsint utan i det lilla formatet med ett leende på läpparna, säger Östran/Nyheternas redaktionschef Ulf Carlsson.

I helgen tog Östran konceptet ett steg vidare när en specialgjord reklamtrailer visade hur karraktären lokalbevakaren flyttar på en målstolpe. (Något som IFK Göteborgs Kim Christensen anklagas för att ha gjort)

– Det var inte för att psyka honom utan för att det har varit en diskussion i fotbollsverige den senaste veckan, så det kändes lämpligt.

Hemmafansen blev naturligtvis förtjusta.

Kommer ni fortsätta att göra aktualitetsanknutna filmer?

– När det dyker upp något kommer vi att fånga tillfället. Vi fortsätter så länge det känns kul.

Vad ger det, för tidningen?

– I första hand uppmärksamhet, men hela idén och anslaget är att ha lite roligt, och inte ta sig själv på för stort allvar.

Är det en reporter som spelar lokalbevakaren?

– Nej, jag vågade inte be någon reporter ta på sig overall när de ska på jobb. Lokalbevakaren spelas av Martin Nilsson, som är en känd person lokalt som bland annat är speaker på Kalmars hemmamatcher. De miljöer han rör sig i är sådana vi besöker dagligdags.

Handlar det också om att slå ett slag för den lokala bevakningen?

– Ja, i satsningen ”Vi vågar” ingår också mikrobevakning av områden, som resulterar i en egen tidning i tidningen en gång i veckan. Vi började med Lindsdalsposten i området Lindsdal i april och idag lanserar vi Smedby/Ljungbyholms-bladet. Områdena får en egen redaktör, som gör riktig journalistik, det är inget gulligull och personporträtt utan tuffa undersökande reportage.

Hur har det gått?

– Väldigt bra, vi har fått mycket uppmärksamhet för det.

Läs mer om mikrobevakningen i en krönika av Anders Jönsson.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Östran

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.