Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Östermalmsnytt: ung målgrupp och bra rörelsemarginal

Publicerad: 12 Januari 2009, 13:53

Gratistidningsklassikern Östermalmsnytt firar 40 år - med att finna en ny målgrupp: storstadsbor i mentala åldern 20-45 som gillar sin stad.


Östermalmnsnytt startade för 40 år sedan av krögaren Christer Falk, som under många år gjorde den alldeles själv. Efterhand fick den samarbetspartners och avläggare. Från 1999 ingår Östermalmsnytt tillsammans med Vi i Vasastan, Vårt Kungsholmen och senaste tillskottet Södermalmsnytt i Innerstadspress som sedan 2006 ingår i Direktpressgruppen.

Dy fyra innerstadstidningarna tjänar pengar. Omsättningen är omkring 42 miljoner, resultatet mellan 1,2 och 2 miljoner.

Jakten på en ny position och med den nya tidningar började för två år sedan. Direktpress Stockholm använde sig av fokusgrupper. Bland annat fick man av dem veta att läsarna var allergiska mot material från andra stadsdelar än den egna.

Idag har de fyra tidningarna unika nyhetsmaterial. Detta bedömer man som en konkurrensfördel förhållandevis Mitt-tidningarna.

Nöje och livsstil är gemensamt.

– Vi ser till att det finns material från alla stadsdelar i det gemensamma. Vi köper ingenting, vi gör allt själva, säger chefredaktör Helene Claesson.

Att söka en yngre publik handlade om att bryta upp från standardbilden av gratistidningsläsaren som äldre och tidningarna som dammiga, journalistiskt sämre produkter.

Målgruppen 20-45, innerstadsbor som använder sin stad, parker, caféer, nöjena, kräver ett anpassat innehåll.

– Man kan glömma att göra en tidning för alla, säger Helene Claesson.

Därför skriver man inte om hemtjänsten? Och erfarenheten är att de äldre intresserar sig för det som gäller yngre.

Tidningarnas utseende har också förändrats i samklang med innehållet.

Hur man lyckas att nå målgruppen finns det inte något riktigt bra redskap för att mäta. Men räckvidden för de fyra tidningarna har ökat med 13 procent senaste året.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=1}

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.