Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Oseriösa bantningsannonser kommer att kosta Aller halvmiljonen

Publicerad: 31 Augusti 2006, 10:40

Marknadsdomstolen dömde till Konsumentombudsmannens förmån mot Allerstidningen Se&Hör. Domen innebär att tidningen var medansvarig för den annons om bantningsmedel - med vilseledande uppgifter - som tidningen publicerade i nummer 35 år 2004. I förlängningen förbjuds förlaget att medverka till marknadsföring av bantningspreparat som "skapar intryck av att snabb och effektiv viktminskning kan uppnås" .


Oseriösa bantningsmetoder och -medel har varit ett återkommande tema hos Konsumentombudsmannen. Bantningsbranschen omsätter stora summor och lockar till sig en del kvacksalvare och lycksökare. Efter föreläggande från KO har flera tidningar skärpt kontrollen av annonserna, men Aller förlag har inte gjort så. Därför stämde KO förlaget inför Marknadsdomstolen, utifrån en annons i Se&Hör där Health Mail lovade att preparatet Algolean hade diverse goda effekter, med påståenden som: ”Tre sorters alger som låter dig tappa minst 10, 15 eller till och med 20 kilo?” och ”Jag gick ner hela 4 kilo mellan onsdag kväll och söndag” .
Aller förlag menar att den paragraf i Marknadsföringslagen som KO hänvisat till har bäring på reklambyråer som medverkar till att framställa en annons.  Den kontroll som tidningarna i förlaget har idag är tillräcklig. Men domstolen gick på KOs linje. Aller ska ersätta KO för rättegångskostnaderna – och förlaget förbjuds mot ett vite på 500 000 kronor att ”medverka till marknadsföring av bantningsprodukter” som lovar snabb och effektiv viktminskning.
Domen är inte unik:
– Det förekommer undantagsvis att en tidning – vid sidan av annonsören – görs ansvarig för annonser med stöd av det s k medverkansansvar som finns i marknadsföringslagen, säger Per Hultengård, tryckfrihetsexpert hos Tidningsutgivarna.
– Det skall då röra sig om fall där det är ganska uppenbart att annonsen är ovederhäftig. Just marknadsföring av bantningsprodukter har KO varit särskilt uppmärksam på. Det finns därför skäl för tidningarna att vara vaksamma ifråga om framför allt annonser med påståenden om marknadsförda produkters egenskaper och bantningsprodukter i synnerhet.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.