Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

OS-protester kan nå annonssidor

Publicerad: 11 April 2008, 11:24

Prins Charles gör det. George W Bush gör det. Och kanske också Sveriges annonsörer. Protesterna mot Kinas närvaro i Tibet tar sig olika former. Vissa bojkottar OS-invigningen och andra tänker kanske efter en gång till om hur de ska lägga sina marknadsföringspengar.


Allt fler av världens ledare har bestämt sig för att inte vara med på invigningen av OS i Peking. De stannar hemma i protest mot Kinas behandling av Tibet-frågan. Och när OS-elden transporteras runt världen för att skapa en anda av fred möts den i stället av protester och demonstrationer.

– Varumärket OS är helt klart naggat i kanten, säger Louise Fallenius, printchef på mediebyrån Carat.

Hon tror att ett antal annonsörer kommer att tänka efter två gånger innan de kopplar ihop sitt eget varumärke med OS.

– Men det är svårt att säga hur många. Och flera kommer inte att bry sig alls.

Många kampanjer är också planerade sedan en lång tid och är därför svåra att ändra på.

Elisabeth Trotzig, vd för Institutet för reklam och mediestatistik, tror att det innebär att några stora förändringar av mediestrategierna inte kommer att ske.

– Om det inte går över till en mer kritisk fas. Då kanske de överväger att dra tillbaka kampanjerna.

Jesper Bengtsson, ordförande för Reportrar utan gränser, tror inte att annonsörerna kommer att dra tillbaka en enda annonskrona. Tittar man medielogiskt på det så kommer det idrottsliga att ta över allt mer ju närmare invigningen man kommer anser han.

Men föreningen ska göra vad de kan för att åtminstone ett visst fokus ska ligga på press- och yttrandefriheten i Kina även under de olympiska spelen.

– Vi är inte klara ännu, säger Jesper Bengtsson.

Vad tycker du om händelserna i Paris?

– Jag tycker inte att det var bra att man släckte facklan. Men det var bra att man protesterade.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.