Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

OS ingen räddning för kvällspressen

Publicerad: 11 Mars 2014, 07:26

OS i Sotji gav inte kvällspressens annonsförsäljning någon skjuts.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Mediebyråbarometern för januari visade på en tillväxt för landsortspressen på drygt 8 procent. Men i februarisammanställningen är det nedåt igen med ett tapp på 10 procent. Kvällspressen fortsätter också sin kräftgång på annonsmarknaden med ett tapp på 11,3 procent. Siffran är dock bättre än januariresultat som var ett minus på 25 procent.

Den försiktiga ökningen i medieinvesteringar hittills i år återspeglar till viss del den förbättrade ekonomiska konjunkturen. Variationerna är dock väldigt kraftiga för respektive mediekategori vilket är normalt för februari som generellt har relativt låga volymer. Mediekategorin internet ligger fortsatt på en stabil hög nivå och hjälps av ökande investeringar i mobil annonsering som redovisas i den kategorin. För mediekategorin sök korrigerar eftersläppningen i fakturering januarisiffran vilket ger en total nedgång om 7 procent för årets första två månader. Bedömingen framåt är att volymerna för sök ligger på svag nedgång för första kvartalet vilket med stor sannolikhet kommer återhämtas löpande under året, säger Staffan Slörner, VD Sveriges Mediebyråer i ett uttalande.

Den totala försäljningen minskade marginellt jämfört med samma månad 2013 och nådde knappt 900 miljoner kronor.

Lokaltidningarna ökar på annonsmarknaden

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.