Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Oro i bilbranschen drabbar dagspressen

Publicerad: 22 Augusti 2008, 06:41

Bilhandeln har stora problem. Alla rapporter talar om en minskad försäljning. Främst när det gäller nya bilar men även begagnatmarknaden har bromsat in. Jakten på det krympande antalet köpare är intensiv. Och kommer i allt högre grad bedrivas på nätet.


Försäljningen minskar. Lönsamheten likaså. Bilmarknaden har stora problem.

Många bedömare säger att branschen går en svart höst till mötes.

Den står inför många förändringar. Och vissa kommer att märkas tydligt i tidningsföretagens bokslut.

Drygt tio procent av landsortstidningarnas annonsintäkter kommer från bilbranschen.

– Visst finns det orostecken, säger Olov Norberg, annonschef på Dalarnas Tidningar.

Slår man samman årets första sju månader har motorannonseringen gått bra där. Men juli var det ett litet tapp.

– Så det ska bli spännande att se augustisiffrorna.

Nybilsregistreringen har hittills i år minskat med 9,4 procent. Men mycket talar för att den siffran kommer att öka betydligt, för juli var nivån närmare 18 procent lägre än samma månad 2007 och den trenden verkar hålla i sig.

Många bilförsäljare signalerar att varsel och kostnadsbesparingar är att vänta.

Återförsäljarna jobbar nu hårt för att hålla försäljningen på en något så när anständig nivå.

Bilia har gått tungt i dagspress. Men nu är företaget på väg att satsa mer på nätet.

– Vi sitter med vår mediebyrå just nu. Och allt talar för att vi kommer att gå mer på nätet, säger Johan Ahlenius, marknadsföringsansvarig för Renault inom Bilia-koncernen.

Företaget skulle troligen ändrat sina medievanor oavsett konjunkturer eftersom mycket hänger på köparnas beteenden. Men minskade medieinvesteringar skyndar på processen.

Hur mycket pengar som kommer att gå från papper till nät för Bila vet inte Johan Ahlenius i dagsläget.

– Om någon månad kan jag ge bättre svar på den frågan.

Men att det inte bara är Bilia som ska byta strategi är han övertygad om.

– Jag misstänker starkt att flera av våra konkurrenter är inne på samma spår.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.