Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Öppet brev till alla som inte gör press just nu

Det finns ett kvartalsrapportsyndrom inom nöjes- och kulturbevakningen. Vilket artister som bara ställer upp för medier när de släppt en bok, en skiva eller ska ut på turné bidrar starkt till. Det menar Kristina Lindh, redaktör på Amos.

Publicerad: 23 September 2013, 05:45

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Jag förstår att kreativiteten kräver att man stänger dörren om sig ibland. Jag förstår att man behöver rida på den försäljningspotential som en ny bok/skiva/föreställning innebär.

Det finns heller inget som säger att man måste ställa upp för media (om man inte är makthavare). Men genom att enbart möta media i samband med nytt släpp bidrar du till en journalistik där alla springer på samma boll samtidigt och ställer samma ytliga frågor, just det som ironiskt nog ofta är en av orsakerna till att du inte gör press just nu.

Den svenska nöjes- och kulturbevakningen lider av ett kvartalsrapportsyndrom som sällan ser längre än till den senaste produktionen och som ofta är fixerad vid en allt-var-jobbigt-men-nu-är-det-bra-vinkel. Det är min övertygelse att såväl artister, journalister som läsare längtar efter ett annat samtal.

Där den senaste prestationen är sekundär och där privatlivet inte måste pressas in i en mall. Ett samtal som rör sig i det ofärdiga mellanrum där både liv och skapande utspelar sig.

Vad säger du, har du tröttnat på att se samma kändis på tolv omslag samtidigt? Har du fått nog av hotellobbyintervjuer? Hör av dig. Jag finns på 010-199 34 62.

Med vänliga hälsningar

/Kristina Lindh, redaktör för Amos Sveriges största magasin om livsfrågor

Mikael Marklund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.