Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Öppen för fler samarbeten

Publicerad: 19 Maj 2010, 07:21

Samarbetet med Mktmedia är inte exklusivt. Så alla som är intresserade får höra av sig. Det säger SVT:s vd Eva Hamilton.


Ämnen i artikeln:

Eva HamiltonSVT

Samarbetet med Mktmedia är ett bra sätt att få ut SVT:s lokala och regionala material till rätt vardagsrum, enligt Eva Hamilton.

Våren 2009 ökade SVT från 11 lokala editioner till 19. Vilket har orsakat att till exempel ett antal tittare som använder sig av satellit, iptv eller kabel-tv av tekniska orsaker fått fel program.

   Det har vi haft problem med att lösa, säger Eva Hamilton.

Så för att fler ska få tillgång till det lokal materialet väljer man nu från SVT:s sida att också distribuera det med hjälp av lokala mediehus. Men båda parter gynnas:

   De har starka webbsidor med stort antal besökare. Samtidigt får de nu tillgång till vårt rörliga material, säger Eva Hamilton.

Samarbetet med Mktmedia är inte på något sätt exklusivt. Alla som har någon form av regional eller lokal nyhetssajt och i övrigt lever upp till SVT:s kriterier kan komma i fråga.

   Jag kan tänka mig statsdelstidningar som Östermalms-Nytt till exempel.

Även Metro?

   För Stockholm, ja.

Sajter som helt ligger bakom någon form av betalvägg kommer dock få avslag på sin förfrågan.

Att närvaron på olika tidningssajter kommer att påverka de egna sajternas trafik tror inte Eva Hamilton.

   Inte negativt i alla fall. Snarare kan det bli en lite ökning när folk upptäcker den här kanalen och vill gå till källan.

Var det svårt att komma överens?

Inte alls. Jag träffade Bosse Svensson på en lunch och vi kom snabbt fram till att ett sådant här samarbete skulle vara till glädje för båda parter. Och eftersom det inte är några pengar inblandade så var det enkelt.

Fler lokala SVT-sändningar

Ämnen i artikeln:

Eva HamiltonSVT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.