Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Önskelistan: Detta vill branschen ha från nästa statsminister

Publicerad: 11 December 2018, 11:31

Oavsett vem av dessa två herrar som blir statsminister finns flera pressande mediefrågor att ta tag i. Foto: Fredrik Wennerlund/ Moderaterna

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Sänk digitalmomsen. Det är landets mediechefers uppmaning till nästa statsminister. Men önskelistan över vad som behöver göras för att förbättra förutsättningarna för lokalpressen är lång.


Regeringsbildningen har återigen gått i stå efter att förhandlingarna mellan Centerpartiet och Socialdemokraterna brakat samman. Men behoven av en aktiv politik för mediebranschen är skriande tycker landets medietoppar. Och de önskar sig flera saker.

Mest av allt önskar de sig att momsen på digitala prenumerationer ska sänkas till samman nivå som den i dag är för papperstidningar. Det är redan utlovat, men det är viktigt att den kommer till stånd, säger de enhälligt.

– Det ligger på första, andra och tredjeplats på vår önskelista. Det är viktigt för oss att vi har samma pris på en digital produkt som en pappersprodukt. Den kostar bara oss två miljoner kronor om året med nuvarande volymer och det motsvarar  fyra heltidstjänster. Desto större vi blir digitalt desto mer pengar kommer det handla om, säger Sture Bergman, vd och koncernchef på VK Media.

Jeanette Gustafsdotter, vd på TU, har flera önskemål till nästa regering. Även hon håller sänkt digitalmoms som den viktigaste och mest akuta frågan. Därutöver tycker hon att en av de saker som den nya regeringen ska ta tag i så snart den tillträtt är att diskutera vad public service-bolagen ska tillåtas göra.

– Man måste våga diskutera public service på riktigt när man nu arbetar med sändningstillståndet. Jag tänker främst på att det ska vara rättvist konkurrens, säger hon.

Jeanette Gustafsdotter nämner så kallade long-reads och textnyheter i längre format som två områden där public service konkurrerar med privata medier och där regeringen bör sätta stopp.

Andra önskemål som hon har är att det nya mediestödet införs som planerat och att den nya lagen om telefonförsäljning skrivs om så att tidningar inte omfattas av de nya tuffa kraven. Även distributionsfrågan vill hon ska ses över.

– Det behövs en snabbfilsutredning vad gäller distributionen. Den är akut på flera ställen nu. Färre prenumeranter gör att distributionskostnaden blir hög. Men samtidigt är det viktigt att det fungerar för det finns ställen där man inte har snabbt internet, säger hon.

Boine Gepertz, vd på Gota Media, har införandet av det nya mediestödet, tillsammans med sänkt digitalmoms, högst upp på sin önskelista.

Men på längre sikt tycker han att det är viktigt att reda ut vad det nya stödet, som är en del av det nya mediestödet, till så kallade vita fläckar på mediekartan, kommer att se ut.

– Det är viktigt att det utformas på ett sätt att det blir relevant för branschens möjligheter att fortsätta ha lokal bevakning på många olika orter som dagspressen har i dag. Om det utformas på så sätt att det bara går till platser där det inte finns någon bevakning kan det uppstå lite konstiga konstruktioner där man först måste lägga ned en lokalredaktion, vänta ett tag och sedan söka pengar för att öppna igen för att kunna få stöd, säger han.

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.