Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Omstörtande medier i fokus

Publicerad: 16 April 2008, 11:19

Hur ofta hör man en mediebyråmänniska säga att kan man undvika att köpa annonsutrymme ska man göra det? Att marknadsföra sig på sociala medier tillhör inte framtiden. Det gör man redan i dag. Och med stor framgång. Det framhåller Fredrik Svensson, creative director på Starcom.


De lever som de lär. På Disruptiv Media-konferensen ”Från massmedia till mikromedia” är de analoga människorna med block och penna lätt räknade. I stället sitter den överväldigande majoriteten med sina bärbara datorer och chatar live.
Annika Lidne, som bland annat grundat Sveriges första affärsjuridiska tidning, PointLex Legala Affärer, och är en av arrangörerna inledde.
Hon pekade på tre viktiga faktorer.
1. Digital ekonomi styrs inte av samma faktorer som ”offline” ekonomi. Gratis kan vara lönsamt. Skänka bort huvudprodukten kan vara rätt om man tar hem de stora pengarna på eftermarknaden. Som exempel nämnde hon företag som gav bort datorer bara man tecknar sig för ett längre bredbandsabonnemang.
2. Omskakande mjukvara. Snart finns mjukvara tillgänglig som låter oss prenumerera på musik som streamas till datorn. Inom kort tror hon den första varianten av Spotify finns skarp. I dag ligger bara en beta ute för inbjudna användare.
3. Demokratiseringen av media. Användarna får allt större möjlighet att styra vad de vill konsumera. Massmedier tappar mark till mikromedier som till exempel nischbloggar och mycket smala tv-program. Vilket innebär att auktoriteterna (de traditionella medierna till exempel) kommer att få allt mer problem. Inte minst när annonsörerna i ökande utsträckning hoppar över medieföretagen och bygger upp egna plattformar för sin marknadsföring.

Neville Hobson tillvaro bygger på att han är en early adopter. Han hjälper också företag att använda nya sätt att effektivt nå ut med sina budskap.
Det gäller att ha koll på var målgruppen är och sedan bege sig dit, är hans budskap. Alltså måste man kunna veta vad till exempel Twitter, Jaiku, Bambuser, Facebook, MySpace och FriendFeed är för något. Vilka som använder sig av dem. Och hur.
Det handlar inte om antalet man når utan vilka de är i stället.
Och något som kan växa sig ännu större i framtiden är tjänster som erbjuder möjlighet till videosamtal.

Fredrik Svensson, creative director på mediebyrån Starcom, kom med några tips för hur man ska lyckas marknadsföra sig i sociala medier.

1. Börja berätta historien, men låt konsumenten slutför den.
Ska en annonsör dra nytta av läsargenererat material måste man vaqra med från början. Annars finns risken att det går åt fel håll.
Ett bra exempel som han lyfter fram är den reklamfilm den gjorde åt sajten SvenskaFans.com där Håkan Mild (som är känd för att vara extremt oteknisk) visade upp konster värdiga de främsta brasilianska bolltrollarna. Sedan uppmanades användarna att skicka in egna filmer. De kunde sedan användas i olika reklamsammanhang. Totalt har de visats nio miljoner gånger för en kampanjkostnad på 20 000 kronor.
2. Konsumenten – din bästa kanal. När de sprider budskapet vidare ger det oanad effekt.
En tävling som han utvecklade för att marknadsföra ett klädföretag även som leverantörer av hörlurar promotades av en skapad figur som berättade om tävlingen på olika social medier. Resultatet blev att flera hundra skickade in sina låtar men de kontaktade i sin tur också stora delar av sina bekantskapskretsar för att få dem att gå in på tävlingssajten och rösta.
Försäljningsbudgeten överträffades med 5 000 procent enligt Fredrik Svenssin.
3. Sociala medier är partners – inte annonsplats.
Genom att skapa ett utrymme på MySpace lyckades man öka antalet röstande i Aftonbladets Rockbjörnstävling från 1 miljon till 3,6 miljoner.
För att nå ut med kommersiella budskap i dag kan man inte stirra sig blind på kontakter och räckvidd menar han.
Sedan gäller det också att man går dit konsumenterna är och inte tvingar dem att gå någonstans de inte vill.
– Skapa innehåll där de du vill nå är.

Läs mer på:
Samesamebutdiffrent
Jaiku från Disruptive Media
Eller på Bambuser

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.