Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Omni lanserar nyhetspodd

Publicerad: 14 September 2018, 10:25

Omnis chefredaktör Markus Gustafsson.

Nästa vecka har Omnis dagliga nyhetspodcast, som beskrivs som "en modern tappning av Ekot", premiär. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Omni

Podden, som går under namnet ”Omni Pod”, kommer att uppdateras kontinuerligt varje vardagsmorgon mellan klockan halv sju och halv tio. Ambitionen är att den ska vara ett Omni, men i lyssnad form.

Omni-användare har bidragit med åsikter och tankar i arbetet med konceptutvecklingen som pågått sedan i våras.

– Tänk en modern tappning av Ekot, kryddad med BBC och Omnis unika nyhetsvärdering och nyhetsöverblick, säger chefredaktör Markus Gustafsson till Medievärlden.

Hur ska ni särskilja er från andra nyhetsprogram, exempelvis Ekot?

– Framför allt handlar det om överblicken och att vi ger alla mediers perspektiv.

Genom podcasten vill Omni reformera hur vi lyssnar på nyheter. Längden på avsnitten kan variera.

– Det fina med Omni Pod är att vi inte behöver ha en bestämd längd, vi har inga tablåer eller andra program att förhålla oss till. Om det är en nyhetsfattig dag kan det bli någon minut kortare, är det stora nyhetshändelser kan det blir några minuter längre.

Markus Gustafsson ser stor pontential för nyhetsjournalistik i lyssnad form:

– Ja, möjligheterna till utveckling är enorma. Väldigt mycket är ogjort och oprövat. Områden som jag ser möjligheter i är exempelvis personaliserad fördjupning vid sidan om nyhetsöverblicken som Omni Pod ger. Smarta högtalare och röstassistenter öppna för enormt många möjligheter som vi inte har rört vid än.

Podcasten har premiär i mitten av nästa vecka.

Läs också

På Omnis blogg om den nya podcasten.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Omni

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.