Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Omni börjar sälja teknik och redaktionellt innehåll

Publicerad: 30 Juni 2017, 06:40

Omni börjar sälja teknik och redaktionellt innehåll till externa kunder. Till höger Frida Kvarnström som blir ansvarig för det nya affärsområdet.

Nysatsningen innebär att Omni låter kommersiella samarbetspartners dela med sig av Omnis innehåll i sina egna tjänster. Först ut är Svenskt Näringsliv. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Omni

Frida Kvarnström, före detta Sales Director på Schibsted Sales & Inventory, får ansvar för det nya affärsområdet.

– Samarbetet innebär ett nytt sätt att söka framtidens finansiering av journalistiken. Omni var pionjärer på native advertising som en integrerad del av nyhetsupplevelsen. Nu tar vi nästa steg där vi också låter kommersiella partners integrera vårt innehåll i sina tjänster, säger Frida Kvarnstöm, Head of New Business Media på Schibsted.

Det första samarbetet innebär bland annat att Svenskt Näringsliv ska göra ett dagligt nyhetsbrev, fPlus, i vilket delar av innehållet kommer från Omni.

– Affären med Svenskt Näringsliv består till ena delen av rätten att använda innehåll som publicerats på Omni. Den andra delen är kopplad till våra tekniska plattformar – både vår publiceringsplattform och själva slutprodukten för konsumenten. Vår styrka ligger i att vi är i framkant när det kommer till tekniska plattformar i kombination med vår journalistiska kompetens. Detta gör att vi kan leverera en helhetslösning till företag och organisationer.

Svenskt Näringsliv är först ut. Men kan du säga något om andra, framtida kunder?

– Vi arbetar med flera olika vinklar och spår framåt när det gäller att hjälpa företag med att nå ut med sin kommunikation, vare sig det är externt eller internt. I planen framåt kommer vi primärt att fokusera på tjänster som kan hjälpa företag att, på ett mer effektivt sätt, kommunicera och hålla sina anställda uppdaterade. Det är en rasande förändringstakt i de flesta industrier vilket kräver nya strategier, affärsmodeller och sätt man bedriver sin verksamhet. Detta ökar också betydelsen att ha välinformerade anställda och en gemensam syn på omvärlden. Risken är annars att man begränsar viljan till förändring och innovation i ett företag. Det är detta vi på Schibsted vill hjälpa företag med, säger Frida Kvarnstöm, som i samband med nysatsningarna ges ansvar för såväl Omnis som Schibsted Sveriges B2B-affärer.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Omni

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.