Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ombudsmannen – ensam i en stormig medievärld

Publicerad: 29 Maj 2008, 11:26

Just nu pågår i Stockholm en konferens där den ensammaste personen på redaktionen står i centrum, läsar/tittar/lyssnarombudsmannen. I en tid då medierna är i stark förändring, då upplagor viker, roller omdefinieras och kritiken växer mot såväl public service som kommersiella kanaler, är ombudsmannen viktigare än någonsin.


Inne på redaktionerna är man ofta nöjd med tingens ordning och det jobb som utförs, men röster utanför medihusen ropar på tuffare tag och sanktioner och behoven av kraftfullare granskning av det jobb medierna gör.

Det finns förbättringar att göra sade Cristina Elia som undersökt ombudsmannens ställning på olika håll i världen, främst Europa. Framför allt skulle en bättre kontakt med konsumenterna behövas. Få ombusmän har exempelvis en egen veckokrönika som Lilian Öhrström, Dagens Nyheters läsarombudsman. Hon, liksom Janne Andersson, TV4:s tittarombudsman, och Torbjörn von Krogh, forskare och författare med inriktning på redaktionell transparans och mediers ansvar, är konferensen värdar.

Bloggen och chatten är enligt Cristina Elia två bra former att hålla nära kontakt med konsumetnerna.

Det finns i dag runt 100 ombudsmän i världen. Många arbetar inte heltid. De flesta är rekryterade inifrån sina gamla redaktioner. Vissa tidningar har inte en egen ombudsman utan han eller hon är anställd för en störe koncerns samtliga publikationer.

Danske Esben Ørberg, som representerade bara sig själv men annars hör hemma hos det danska journalistförbundet, höll en utifrånbetraktelse kring detta med ombudsmän. Uppsidorna är så uppenbara menade han, så därför höll han sig till invändingarna och spelade för dagen rollen av djävulens advokat.

Här är några:
o Ombudsmannen skapar förvirring kring mediets redaktionella linje och beslut.
o Världen utanför ser institutionen som en svaghet, inte en styrka.
o Det finns redan så många kontrollinstanser.
o Redaktörens kontrollmakt erroderas.
o Ombudsmannen är egentligen en förklädd läsartjänst.
o Det är svårt att få förståelse för att ombudsmannen är oberoende.
o Institutionen hindrar de redaktionella ledarna från direktkontakt med läsarna/tittarna/lyssnarna.
o Journalisterna blir försiktigare.

Australiensaren Peter McEvoy var inte själv närvarande men lämnade via ombud sina synpunkter på ”ombudsmannens ensamma helvete” och vilken påverkan den rollen som bäst har på en medieorganisation. Som bäst sätter den fart på de journalistiska diskussionerna och blir en bro från världen utanför in på redaktionen. Dessutom blir de redaktionella besluten mer genomtänkta.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.