Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Olov Carlsson: Kanske mecenater kan bli aktuella igen

Publicerad: 13 November 2012, 06:59

Framtiden kräver både nya affärsmodeller och intäktskällor. Det menade panelen på Journalistförbundets framtidskonferens.


Ämnen i artikeln:

Jeanette GustafsdotterSJF

Det var en tung panel som skulle tackla den eviga frågan om hur framtidens utmaningar ser ut för journalistiken. Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, Peder Bonnier, head of digital Bonnier Tidskrifter, Olov Carlsson, nyhetsdivisionschef SVT, och Mikael Zackrisson, konsult på Ziggy Creative Colony AB.

Olov Carlsson menade att papperet inte kommer att klara av att föda tidningsföretagen på lång sikt. Det handlar om att flytta det journalistiska innehållet dit där publiken är. Och att det gäller även public service.

Allt annat är att förringa publiken.

Han ansåg också att public service kan vara det som står som garant för demokratin i framtiden utifrån den kris som journalistik finansierad av en kommersiell printaffär upplever nu. Men att public service också påverkas av den strukturella krisen. Som exempel tog Olov Carlsson de stora nyhetssändningarna.

Förmodligen kommer de fylla en helt annan roll om fem eller tio år. Om de överhuvudtaget finns kvar.

Kanske kan, spekulerade Olov Carlsson, framtiden för papperstidningen vara, i alla fall delvis, att den finansieras av olika typer av mecenater.

Om vi ska ha en livaktig journalistik och demokrati måste det kanske finnas andra intressen i botten än att bara ta betalt för journalistiken.

Peder Bonnier sågade alla försök att tro att printaffären ska flytta över till den digitala sidan. Allt för stora kostnader medför att det är ogörligt menar han.

Gör vi tillräckligt för att föra över affären i print till en digital affär? Nej, vi gör ingenting för att föra över den affären. Vi försöker skapa en hälsosam digital affär.

Men det betyder inte att Bonnier Tidskrifter gett upp pappersmagasinen.

Vi lägger över 90 procent av resurserna på utveckling av printprodukterna.

Drygt 60 procent av medieutgifterna för en vanlig konsument går till aktörer som inte tar fram innehåll till exempel mobil- och bredbandsleverantörerna. Och kanske skulle en framtida skatt på bredbandsleverantörerna vara en möjlighet.

Nu kanske vi är mogna för den diskussionen, menade Jenaette Gustafsdotter som tillsammans med Lars Ilshammar skrev en debattartikel i Svenska Dagbladet där de pläderade för en sådan skatt.

Och jäklar vad jag blev påhoppad.

Se hela debatten här:

Ämnen i artikeln:

Jeanette GustafsdotterSJF

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.