Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Obstfelder Peterson om beslutet att lämna VF

Publicerad: 8 November 2016, 10:14

Till våren lämnar Värmlands Folkblads (VF) vd Ulrika Obstfelder Peterson branschen efter åtta år på mediehuset. "Tillsammans har vi på VF gjort en fantastisk resa."


Ämnen i artikeln:

Värmlands Folkblad

Varje gång Ulrika Obstfelder Peterson har bytt jobb har hon också bytt bransch, och denna gång är inget undantag. Under förmiddagen stod det klart att hon går vidare till en ny vd-post för Länsförsäkringar i Värmland.

– När jag kom till VF 2008 påbörjade branschen en total konjungturell och strukturell resa. Det har varit intressant att vara med om. Och journalistik är ju, precis som kulturministern sade i går, navet i demokratin. Att vara en del av det är häftigt och därför känns det lite sorgligt att lämna mediebranschen förstås.

Och det var med blandade känslor som Ulrika Obstfelder Peterson fattade beslutet att sluta på VF:

– Det är klart att det känns tråkigt att lämna en arbetsplats som jag haft roligt på och trivts med att gå till varje dag. Men jag ser det inte som att jag går från något, utan som att jag går till något. När möjligheten att börja på Länsförsäkringar i Värmland kom så kände jag att det också är ett fantastiskt företag som verkar på en lokal och regional marknad.

Sett i backspegeln är hon nöjd över resan hon och kollegorna gjort under den tiden:

– Vi har visat att det faktiskt går att vara en självständig andratidning på en hård och konkurrensutsatt marknad som i Värmland. De senaste åren har vi visat plusresultat, arbetat med att addera nya kanaler och ökat antalet läsare. Vi som jobbar på VF har bestämt oss för att vi ska göra den här resan och vi har gjort det fantastiskt bra.

Vilka utvecklingsområden har din efterträdare att arbeta med?

– Att fortsätta den digitala resan. Vid månadsskiftet lanserar vi ett nytt CMS, det är en del, men vi måste hela tiden fortsätta framåt. Ett annat utvecklingsområde är att VF behöver bli bättre på att utveckla sina kommersiella erbjudanden och hitta nya intäktskällor. Samtidigt som vi måste upprätthålla den kvalité vi har.

Ämnen i artikeln:

Värmlands Folkblad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.