Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

ÖA chockar läsarna – räknar med tapp

Publicerad: 31 oktober 2017, 13:17

Karin Näslund. Foto: Mats Olsson

Örnsköldsviks Allehanda går ned i frekvens och börjar med dagsdistribution. Tidningen räknar med stora tapp – men också digital konvertering, enligt chefredaktören Karin Näslund. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

DistributionMittmedia

ÖA:s chefredaktör Karin Näslund har varit svårnådd idag. Det beror på att hon suttit hela dagen och pratat och chattat med läsare om den kommande frekvensneddragningen och postdistributionen, som Medievärlden rapporterade om tidigare idag.

– Det har varit de förväntade reaktionerna. Man blir förvånad och besviken, på att det blir färre tidningar och distribution dagtid. Men en del som hört av sig tycker att det är ett logiskt steg.

Logiken är att distributionskostnaderna för papperstidningen håller på att bli ohållbara när priset per ex hela tiden ökar. Med postdistributionen kommer distributionskostnaderna att följa upplagan.

– Det är följsamheten vi vill åt, att få en linjär kostnadskurva för distributionen. Det här är ett sätt att kunna fortsätta dela ut en papperstidning även om vi har färre läsare.

Hur stora tapp räknar ni med?

– Vi räknar med att tappa många papperstidningsprenumeranter, men med att kunna konvertera många av dem till digitala prenumeranter.

Vad gör ni om Postnord slutar med vardagsdistribution?

– Det får vi hantera då, och jag räknar med att det i så fall inte kommer att ske över en natt.

Förutom att gå över till postdistribution kommer tidningen att gå ned i frekvens från sexdagars till femdagarstidning med utgivning måndag-fredag. För att kompensera prenumeranterna kommer prenumerationspriset att sänkas. E-tidningen kommer fortsätta att distribueras sju dagar i veckan.

Dessutom kommer fredagstidningen att bli en tjockare helgtidning som ska totaldistribueras till alla hushåll.

Hur kommunicerar ni det till era betalande prenumeranter?

– Vi har ganska länge haft en totaldistribuerad tidning i månaden, nu blir det en i veckan. Det är ju alltid en risk med totaler, så det måste vi fundera över.

ÖA har sedan Plustjänsten infördes för ett år sedan lyckats öka sin totala betalda upplaga för första gången sedan 90-talet.

Har ÖA valts ut på grund av ni kommit långt digitalt?

– Ja, det är en parameter att vi har en ganska digital publik, många som läser e-tidningen och många pluskunder.

Kommer övriga Mittmediatidningar också gå över till postdistribution?

– Det finns inga fler beslut nu men vi behöver komma bort från dagens distributionsmodell på fler orter, och det här är ett sätt att göra det.

Att läsa papperstidningen är en inarbetad rutin, och den rutinen är väldigt starkt förknippad med att läsa till frukosten, vad är det för ny rutin den här dagsdistribuerade tidningen ska skapa, en mellanmålsrutin, eller kvällsrutin eller dagen-efter-rutin?

– Det beror nog på hur ens liv ser ut i övrigt och när posten kommer där man bor, den kommer ju vid väldigt olika tidpunkter. Gillar man att få lokal journalistik paketerad i print så kommer man att hitta sin nya vana vid någon annan tid på dagen.

– Många kommer nog att fråga sig själva om man verkligen vill ha tidningen på papper, eller hellre än en renodlad digital produkt.

Är det vad det egentligen handlar om, vad är då poängen med att försöka etablera en ny printvana om ni egentligen vill skapa en ny digital vana?

– Jag tror att förändringar av vanor kan ske på olika sätt. Vi gör allt mer digitalt, men har också läsare som verkligen gillar papperstidningen. Det här blir ett sätt att få ett bredare erbjudande.

Hur utformar man en dagstidning som distribueras vid en tidsrymd som sträcker sig från morgonen till kvällen beroende på var man bor?

– Så långt har vi inte kommit, att vi i detalj vet hur produkten blir.

Läs också

Mittmedia börjar med postutdelning

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

DistributionMittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.