Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nytta och nöje på Nära

Publicerad: 20 Oktober 2010, 09:43

I morgon, torsdag, inleds årets Närakonferens för landets lokalredaktörer i Örebro. Enligt projektledaren Åsa Eriksson, till vardags NA:s lokalredaktör i Kumla, kan deltagarna vänta sig en konferens som förenar nytta med nöje.


Ämnen i artikeln:

Nerikes Allehanda

Jag tror det blir en rolig konferens där man får träffa kollegor från hela landet och samtidigt får möjlighet att fortbilda sig. Möjligheterna till fortbildning har ju blivit mindre under de senaste åren. Torsdagskvällen, då Närapriset delas ut och årets lokalredaktör koras blir lite av en höjdpunkt där vi verkligen lyfter fram den goda lokaljournalistiken.

Hur många kommer att delta?

90 personer, ungefär som tidigare år. Det är roligt att hela Sverige finns representerat på konferensen, från Norrländska Socialdemokraten i norr till Trelleborgs Allehanda i söder. Men jag hade några sömnlösa nätter när jag undrade hur det skulle gå. Som tur var drösade det in väldigt många anmälningar under de sista två dagarna av anmälningstiden.

Vilka frågor skulle du säga är de viktigaste för dagens lokalredaktörer?

Vi får slåss hårt för att få resurser, så är det. Vi har nog alla märkt av neddragningarna samtidigt som ambitionsnivån är fortsatt hög. Där måste det hända saker. På NA har vi till exempel gjort om de fasta lokala sidorna till länssidor som vi lokalredaktörer jobbar fram gemensamt. Jag tror vi måste samarbeta mer och hjälpas åt när vi blir färre.

Hur är det att vara projektledare för Nära?

Väldigt rolig. Dessutom tycker jag att projektet som sådant är väldigt viktigt. Det har också varit väldigt kul att få byta bort sitt vanliga jobb en stund. Förhoppningsvis har jag en hel massa ny energi när jag kommer tillbaka till mitt gamla skrivbord igen.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Nerikes Allehanda

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.