Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nytt utseende och arbetssätt på BT

Publicerad: 17 Maj 2011, 09:49

I lördags var det premiär för nya Borås Tidning. Och samtidigt som tidningens utseende och upplägg ändrades passade man på att införa ett nytt arbetssätt på redaktionen.


Borås Tidning har sett mer eller mindre likadan ut de senaste tio åren. Men under de senaste fyra månaderna har BT med chefredaktören Stefan Eklund i spetsen jobbat med en djupgående förnyelse av BT.

BT har blivit modern, tydlig, överskådlig och färgglad. Responsen har varit överlag positiv. Den negativa kritiken har i princip handlat om två saker: att vi tagit bort en evenemangsguide och ersatt den med en annan och att vi har börjat ha fondsidan en gång i veckan istället för varje dag, säger Stefan Eklund.

Förutom layouten har man stuvat om bland materialet i tidningens två delar. Del ett är en hård nyhetstidning med lokalt redaktionellt material. Den kontrasterar mot del två som har ett mjukare anslag och innehåller kultur, nöje, sport och familjesidor.

I samband med omgörningen av själva tidningen har redaktionen också förändrat sitt sätt att arbeta. Stefan Eklund kallar det för planerad nyhetsjournalistik och förebilden är Svenska Dagbladets modell för nyhetsarbete.

Vi har börjat jobba i två tempon vid nyhetsdesken. En nyhetschef jobbar med nästa dags tidning och en annan jobbar på längre sikt med planering av grävjobb och fördjupningar.

Har läsarna gett någon respons på ert nya arbetssätt?

Ja, vi har fått en del mail och telefonsamtal. Människor märker att vi satsar mer på fördjupning och tar fram egna nyheter. Vår uppgift är inte bara att spegla det som händer dagligen. Genom att jobba så här får vi kapacitet att initiera viktiga diskussioner. Vi har också anställt en bildredaktör för att lyfta bildjournalistiken.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.