Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nytt steg mot sänkt digitalmoms

Publicerad: 17 December 2018, 14:03

Magdalena Andersson. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Finansdepartementet har tagit fram en lista över vilka publikationer som ska få sänkt moms. Det ses som ytterligare ett steg mot genomförandet av den utlovade momssänkningen, rapporterar TT.


I dag betalar en tidning 25 procent i moms om de säljer en digital prenumeration. Men skulle läsaren istället välja en pappersprodukt blir momsen bara sex procent. Det har beslutats på EU-nivå att den skillnaden ska avskaffas – och nu har finansdepartementet tagit fram en lista över vilka typer av publikationer som blir aktuella för sänkt moms om förslaget går igenom till sommaren.

”Här har vi valt en ganska bred definition. Det har funnits en rädsla för att vi skulle ha någon form av snäv definition som sedan skulle springas ifrån av tekniken”, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Reformen skulle innebära ett skattebortfall på 200 miljoner 2019 och 400 miljoner 2020.

När Medievärlden frågade landets lokaltidningstoppar vad de önskade sig mest av politikerna toppade digitalmomsen nästan alla tidningars önskelistor.

”Det ligger på första, andra och tredjeplats på vår önskelista. Det är viktigt för oss att vi har samma pris på en digital produkt som en pappersprodukt. Den kostar bara oss två miljoner kronor om året med nuvarande volymer och det motsvarar  fyra heltidstjänster. Desto större vi blir digitalt desto mer pengar kommer det handla om”, sa Sture Bergman, vd och koncernchef på VK Media då.

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.