Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nytt mediehus och nya editioner i Kalmar

Publicerad: 16 April 2009, 06:10

Ett tiotal tjänster kan försvinna när Barometern måste spara. Konkurrenten Östra Småland har precis genomfört sitt sparprogram. De bistra tiderna märks tydligt på ostkusten. Men där finns också en tro på framtiden som bland annat märks i att det byggs nytt mediehus och lanseras nya editioner.


Ämnen i artikeln:

BarometernÖstran

Lågkonjunkturen slår hårt mot Kalmar. Något som bland annat syns på platsannonserna. Barometern tappade 63 procent av sina platsannonser i mars jämfört med samma månad i fjol.
Första kvartalet tappade tidningen 20 procent av sina annonsintäkter. Men det finns en viss optimism i mediehuset i alla fall.
Snart ska det avgöras vilket akrkitektkontor som får rita det nya mediehuset som ska byggas ett par rejäla kullerstenskast från det nuvarande. Går allt enligt plan ska det vara inflyttning hösten 2011.
Här berättar tidningschef Gunilla Sax om varför hon tycker det är klokt att lägga ner 70 miljoner på ett nytt hus samtidigt som krisen slår till:

Konkurrenten Östra Småland ser också positivt på framtiden. Bland annat har man precis startat en ny edition – Lindsdalsposten. Här berättar vd Karin Mattsson om vad hon tror om framtiden för sin tidning:

Från och till har det pratats om ett samgående mellan tidningarna. Men något sådant är inte aktuellt menar Gunilla Sax och Karin Mattsson. Båda menar att under överskådlig tid är marknaden i Kalmar tillräckligt stor för att två tidningar ska klara sig.

Ämnen i artikeln:

BarometernÖstran

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.