Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nytt chefsavtal för svenska mediechefer

Publicerad: 1 September 2015, 10:29

Mediechefernas roll och de krav som ställs på dem i en föränderlig bransch är utgångspunkten i avtalet som träder i kraft i dag.


Ämnen i artikeln:

MedieföretagenLedarna

Avtalet är ett resultat av två års förhandlingar mellan Medieföretagen och Sveriges chefsorganisation Ledarna och avser såväl lönebildning som allmänna anställningsvillkor. I ett pressmeddelande beskrivs hur avtalet utgår från chefens unika roll och villkoren för att skapa ett hållbart ledarskap.

Helena Hedlund, förhandlingschef och vice vd på Ledarna, kommenterar avtalet: För Ledarna är det glädjande och en självklarhet att kunna erbjuda ett avtal för medieledare som har ett tydligt chefsperspektiv.

En väsentlig del av avtalet är att verksamhetens affärsidé och resultat kopplas samman med chefernas prestation och lön. De allmänna anställningsvillkoren i avtalet ska också kunna anpassas till det aktuella företaget och respektive chefs individuella behov vid olika tidpunkter i karriären.

Det här avtalet innebär att vi nu kan erbjuda nya medlemmar ett modernt helhetsavtal. Många chefer har saknat ett avtal som utgår från deras verklighet och position. Nu finns det och jag hoppas att det ska vara ett konstruktivt stöd i vardagen, säger Andreas Miller ordförande för Medieledarna.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MedieföretagenLedarna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.