Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 17 April 2013, 10:25
TU och RAM står bakom ett nytt stipendium vars syfte är att uppmärksamma analytikernas roll för dagspressens affärsutveckling.
Stipendiet går till den person som gjort det mest värdeskapande analyscaset inom svensk massmedia. Det ska gälla mediehus och/eller annonsör/slutkund samt innehålla nytänkande när det gäller metod eller analys samt främja analytikernas roll i affärsprocessen.
I en tid då mediehusen söker nya intäkter tror vi analytikernas roll blir viktigare är någonsin. Genom det här stipendiet vill vi och Tidningsutgivarna uppmärksamma och uppmuntra deras arbete och sätta fokus på värdet av analys, säger Rickard Örn, vd på RAM i ett pressmeddelande.
Juryn består av representanter från TU och RAM samt Anders Ericson vd på Sveriges Annonsörer och Monica Touminen, printchef på Maxus.
Summan är på 25 000 kronor och kommer att delas ut på TU:s analysdag i höst.