Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nyhetsmedier har tappat 25 procent av intäkterna

Publicerad: 17 November 2015, 06:44

Investeringarna i medier med nyhetsjournalistiskt innehåll har minskat med nära 3 miljarder sedan 2008, visar en ny rapport från Institutet för mediestudier.


Under 2008 investerade annonsörer nästan 12 miljarder i tidningar, tv, fackpress och sajter med nyhetsjournalistiskt innehåll. Under 2014 var investeringarna nere i 9 miljarder kronor, visar en rapport som Institutet för mediestudier gjort i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik. I de siffrorna inga?r ba?de traditionella och digitala reklaminvesteringar.

Utvecklingen har accelererat de senaste tre åren. (Se grafen ovan)

Läs delrapporten om reklaminvesteringar i nyhetsmedier här.

Rapporten är en del av årsboken men presenteras separat vid ett seminarium i samarbete med Tidningsutgivarna idag den 17 november kl: 15.00-16.30. Läs mer här.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.