Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nya Karlstads-Tidningen hoppas på fler yngre läsare

Publicerad: 6 Maj 2010, 07:57

Yngre, tuffare och fräschare. Så beskriver chefredaktören Eva Dahl Karlstads-Tidningen, som i dag kommer ut i ny kostym.


Endagarstidningen Karlstads-Tidningen har under många år kämpat mot en vikande TS-upplaga. Den ligger nu på 2 400 exemplar medan Sifos räckviddsmätningar visar att varje nummer läses av cirka 17 000 personer.

För att slå vakt om kärnläsarna, men också attrahera nya, yngre målgrupper satsar KT nu på en rejält omgjord tidning.

Det blir fler fördjupande artiklar. Mycket nyhetsfeature och många människor på bild, säger chefredaktören Eva Dahl.

Ni är en liten tidning, med tre på redaktionen. Vad kan ni göra som dagstidningarna VF och NWT inte redan gör?

De är ju länstidningar. Vårt fokus ligger enbart på Karlstad. Vi ska vara bäst på det riktigt lokala.

Fler nyheter är en satsning på konsumentmaterial (i samarbete Konsument Karlstad) och mer plats för vimmel och evenemang. Nytt är också en separat tv-bilaga.

Från och med nu finns också Karlstads-Tidningen på Facebook. Någon särskild webbsatsning på nyhetsmaterialet görs dock inte.

Det kan bli aktuellt på sikt. Men nu koncentrerar vi oss på att göra en så bra papperstidning som möjligt. Delar av materialet lägger vi ut på nätet.

Bakom omgörningen står redaktionen tillsammans med grafiske formgivaren David Kalitzki.

Premiärnumret distribueras till alla hushåll i Karlstad och Hammarö.

Karlstads-Tidningen ingår i VF-koncernen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.