Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nya grepp i danska gratiskriget

Publicerad: 27 Augusti 2008, 10:43

Danska MetroXpress och nya gratissyskonet 24timer får svårt att nå break even, som koncernchefen Per Mikael Jensen lovade i juli. MetroXpress jagar kostnader bland annat genom att dra ner på kolportörerna. Konkurrenten Nyhedsavisen delar ut klistermärken mot gratistidningar för att minska spillet.


Kostnadsjakten pågår för fullt i det förödande gratiskriget i Danmark. Såväl Metros som Nyhedsavisens ledningar har målet att nå breakeven under året.

När halvårsresultatet för Metro International presenterades i juli, lovade vd Per Mikael Jensen att man skulle nå balans på den danska verksamheten – MetroXpress och 24timer – under året. Man skulle bara behöva ta 26 miljoner danska kronor i förluster på 24timer andra halvåret.

Nu efter sommaren har MetroXpress dragit ner antalet tidningsutdelare från 80 till 30, skriver business.dk. Att dela ut tidningen är mycket dyrare än att ha den i ställ. Dock är utdelningen ett bra marknadsföringsgrepp.

Men enligt Mediawatch.dk gör fristående analytiker bedömningen att det är orealistiskt.

Huvudkonkurrenten Nyhedsavisen har delat ut klistermärken till hushållen med budskapet att man inte vill ha gratistidning. Målet är att slippa dela ut Nyhedsavisen till hushåll som bara slänger. Upplaga som inte ger räckvidd ska i görligaste mån bort.

Nyhedsavisens vd Morten Nissen Nielsen säger till Medievärlden att ”kostnaderna sjunker och intäkterna stiger”.

– Det går framåt för Nyhedsavsien. Medan Metro ägnar sig åt att tala nedsättande om våra koncept, jobbar vi på. Nu har vi sex månader i rad haft bättre räckvidd än Metro och våra ekonomiska resultat blir bättre och bättre.

Veckostatistik över reklamköpen i dagspressen i Danmark visar att 24timer och Nyhedsavisen ökat sina inkomster kraftigt på ett år, medan MetroXpress tappat.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.