Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Nya Dagbladet utan börs och tv-bilaga

Publicerad: 17 April 2013, 08:34

Om några veckor kommer nya Dagbladet. Lanseringen har börjat. Men ännu vet inte läsarna att till exempel börs och tv-bilaga försvinner.


Ämnen i artikeln:

Dagbladet

Arbetet med att skapa nya Dagbladet har tagit ett halvår. En period som också präglats mycket av den nedbemanning som tidningen genomgott. På ett år har antalet anställda i princip halverats.

Den nya tidningen ska vara anpassad dels till läsarnas behov men också den nya och mycket slimmade organisationen.

Därför kommer sporten att till stor del produceras av Sundsvalls Tidning. Det är bara sportchefens krönikor och reportage som blir unikt för Dagbladet. Övrigt material går i båda tidningarna.

Men det kommer att se annorlunda ut då vi ska packa våra sidor mycket hårdare, säger Dagbladets chefredaktör Anders Ingvarsson.

Familjematerialet kommer också att produceras av Sundsvalls Tidning.

Enligt upplägget för den nya tidningen kommer allt börsmaterial att ryka. Tv-bilagan likaså. Någon daglig kultur- och nöjessida blir det inte heller utan det får konkurera med övrigt material om utrymme. På fredagarna blir det dock ett nöjesblock med film- och musikrecensioner, krönikor och listor bland annat.

Tror du det blir läsarreaktioner?

Att vi plockar bort börsen berör nog inte många. Men det finns ett antal läsare där tv-bilagan är en del av vardagen. Så jag förväntar mig någon form av reaktioner, säger Anders Ingvarsson.

När den nya tidningen kommer släpps också en ny webbsajt samt en ny mobilsajt som ska vara anpassad till en allt mer digital läsekrets.

De kommer bland annat att vara bemannad om inte hela dygnet veckans alla sju dagar så i alla fall stora delar av tiden.

Det finns ett sug efter Dagbladets digitala journalistik menar Anders Ingvarsson.

Ta till exempel vår sportchef som började blogga för bara ett par tre veckor sedan. Redan har hans blogg närmare 3 000 sidvisningar per dag.

Något utrymme att testa den nya tidningen på annonsörer eller fokusgrupper har det inte funnits enligt Anders Ingvarsson. Arbetet med att minska organisationen har tagit för stor tid.

I senaste TS redovisade Dagbladet ett tapp på 200 ex vilket motsvarar 1,9 procent av upplagan. 2012 gick det betydligt sämre, då tappade tidningen 9,3 procent av upplagan.

Hur går det för Dagbladet nu?

Vi ska inte ropa hej, för vi har inte kommit ur krisen. När det gäller upplagan förlorar vi i alla fall inte mer än någon annan. Och försäljningen tuffar på som förväntat.

Om några veckor kommer den nya tidningen. I dag har lanseringen börjat. Från och med i dag ingår därför e-tidningen i alla prenumerationer. Läsarna ska också få ett daglig helsida med korsord.

Ämnen i artikeln:

Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.