Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny upplagevaluta på gång

Publicerad: 23 September 2010, 10:15

Nya regler för hur främst kvällstidningarnas upplagor ska beräknas kan vara på gång. TS tittar just nu på ett förslag till nytt regelverk. Aftonbladet är positiva, Expressen tveksamma.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressenTS

Den nya modellen delar upp upplagan i tre kategorier:

Betald upplaga, alla fullbetalda tidningar.

Kampanjupplaga, alla tidningar som kunden får någon form av rabatt på.

Digital upplaga, till exempel det som ligger bakom en betalvägg eller där kunden betalar för att ladda ner en pdf. Sajter som läsaren inte betalar för att få tillgång till räknas alltså inte in här.

Alla dessa kategorier ska sedan redovisas separat.

Den här metoden är en modern och framtidssäkrad modell, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

I slutet av april lämnade Aftonbladet TS med argumentet att det nuvarande systemet inte beskriver verkligheten. Dagens regelverk är så töjbart att det i princip inte är några problem att välja upplaga och sedan trixa sig fram till det resultatet.

Då hade han förhoppningen att man på bara någon månad skulle ha tagit fram en ny upplagevaluta. Och fortfarande är man inte i mål.

   Jag var tidsoptimist, konstaterar Jan Helin.

Varför har det dragit ut på tiden?

   Det har i alla fall inte berott på Aftonbladet.

Men på någon annan?

   Jag nöjer mig med att säga att det inte berott på Aftonbladet.

Jan Helin hoppas att den nya modellen kan börja gälla så fort som möjligt. Och att åtminstone Expressen hoppar på. Samt Kvällsposten och GT:

   Hur övriga tidningar gör bestämmer de. Men det viktiga är att kategorin kvällstidningar hålls ihop.

Tidningsstatistiks vd Magnus Paulsson är inte lika optimistisk när det gäller tidsplanen.

   Förslaget har inte varit uppe hos Mediekommittén ännu. Det sker under hösten.

Han tror att det främst blir kvällstidningarna som kommer att använda modellen:

   Eftersom det fokuserar på fullt betalda exemplar.

Från Expressens chefredaktör Thomas Mattsson kommer inga signaler om att tidningen ska överge det nuvarande sättet att redovisa:

   Vi räknar som tidigare upplaga som det 100-talet andra tidningar, eller hur många de nu är, som redovisar enligt TS.

Han anser att det vore bra om Aftonbladet börjar redovisa upplaga igen.

   Kioskgapet är cirka 30 000 exemplar per dag numera. Enligt TS-modellen ger det ett officiellt gap på cirka 40 000.

Det rimligaste är ändå att alla dagstidningar använder samma modell när de redovisar sin upplaga anser Thomas Mattsson.

Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressenTS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.