Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny undersökning: Tabloid minst lika bra för annonsörerna

Publicerad: 15 Mars 2005, 19:12

Konsulten och forskaren Erik Wilberg avslöjade vid Tidningsutgivarnas annonsdagar på tisdagen delar av sin kommande analys av den stora RAM-databasen. En av hans slutsatser är att tabloiden inte innebär någon försämring för annonsörerna.


– Ja, nu är det slutgiltigt fastslaget. Tabloiden är minst lika bra som det större formatet.

RAM står för Research and Analys of Media, ett panelbaserat system som drivs av Infodata och har ett stort antal svenska dagstidningar som deltagare. Hittills har mätningarna gällt annonser, men RAM börjar nu också mäta redaktionellt material. Fram till senaste årsskiftet har 3500 annonser mätts och 1,2 miljoner observationer gjorts.

Några andra slutsatser i Wilbergs kommande undersökning:
? Högersidor är marginellt bättre än vänstersidor.
? Bildintensiva annonser bättre än texttunga.
? Frekvens ger markant högre observationsvärden. ”Det visar att dagspressen fungerar för att bygga varumärke”.

Andra slutsatser är mer överraskande:
? Annonser i bilagor får höga observationsvärden. ”Ni kanske borde justera prislistorna”.
? Annonsläsningen är störst i juli (!) och december. ”Folk har tid att läsa på sommaren”.
? Lördagar och söndagar har lägre observationsvärden än vardagar. ”Det kan bero på att det är mer redaktionellt material som konkurrerar då”.

På annonsdagarna sammanfattade Erik Wilberg kraven på en annons som ska fungera:
– Den ska var lätt att begripa, den ska ge en positiv bild av annonsörer och den ska fungera mot målgruppen, ”tala till mig”.

Hans kompletta rapport beräknas vara klar senare under den här veckan.

BO HEDIN
Bo Hedin

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.