Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny tidningsfusion i Norge

Publicerad: 22 April 2008, 07:37

Den här gången är det Adresseavisen i Trondheim och Harstad Tidende Gruppen som går samman. Namnet på den nya koncernen blir Polaris Media, som blir dominerande i mellersta och norra Norge.


Det är Media Norge-fusionen som nu tvingar fram den nya sammanslagningen. För i samband med bildandet av Media Norge måste Schibsted sälja sina ägarandelar i Adresseavisen och minska sitt innehav i Harstad Tidende Gruppen (HTG). Därmed skulle dessa båda tidningshus stå utan en stor ägare och relativt lätt kunna bli uppköpta av en stor mediakoncern.

För att skydda sig mot en sådan utveckling väljer alltså de båda tidningshusen att slå sig samman. Mediaanalytiker betraktar fusionen som naturlig: Adresseavisen har en stark organisation och är den dominerande tidningen i mellersta Norge. Tidningen har en upplaga på 80 000 exemplar. HTG har en blandad tidningsportfölj, där det ingår sex tidningar i norra Norge med en totalupplaga på ca 55 000 exemplar.

Adresseavisen och HTG inleder nu förhandlingar som ska resultera i bildandet av Polaris Media. I ett gemensamt pressmeddelande, som sändes ut nu på förmiddagen, heter det att den nya koncernen ska bygga vidare på den existerande strukturen i Adresseavisen och HTG, och fortfarande bestå av två mediahus. Undantaget blir tryckeriet i HTG, som slås samman till en gemensam enhet, Polaris Trykk.

Polaris Media får 400 000 läsare på papper och 200 000 användare på nätet. Koncernens omsättning blir på mellan 1,3 och 1,4 miljarder norska kronor.

Polaris Media ska ha en stor redaktion och elva mindre. Totalt blir det 275 redaktionella medarbetare i den nya koncernen. Ägarna har redan satt upp målen för Polaris Media:

Upprätthålla och stärka regional närvaro för Polaris Media.
Bli ledande på internet och digitala tjänster i sina regioner.
Öka förmågan till gemensam utveckling på nya mulitmediala kanaler.
Uppnå starkare finansiella resultat genom gemensam satsning, storlek och samarbetsvinster.
Skapa nya möjligheter för koncernens anställda.

De anställda är positiva till fusionen. Styrelserna i Adresseavisen och HTG får avtalsförslaget om Polaris Media framlagt den 16 maj, då de ska ta ställning till fusionen.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.