Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny tidning vill bli vd:ns verktygslåda

Publicerad: 8 April 2010, 15:50

Vd-tidningen riktar sig till verkställande direktörer i företag med minst tio anställda. Första numret kom idag. Har man inte tid att läsa är man kanske inte en så bra vd, säger chefredaktör Anders Pauser.


Vd-tidningen ges ut av förlaget Nordreportern som även ger ut Telekom idag, Kvalitetsmagasinet och Miljö & Utveckling

Totalt kommer 5 6 personer att jobba med tidningen. Redaktionen består av tre personer, en person säljer och en jobbar med layout.

Vi är ganska kostnadseffektiva, får vi in lite annonsintäkter och några tusen prenumeranter så rullar vi, säger chefredaktören Anders Pauser.

Hur har försäljningen gått?

Nivån i första numret var för låg, även om det gått bättre än vi trott med tanke på att det inte fanns någon tidning att sälja på. Men vi har redan bättre försäljning till nummer två än vi hade till nummer ett.

Tidningen ska komma ut sex gånger per år med en upplaga på 8000 exemplar. En helårsprenumeration kostar 1 490 kronor. Första numret skickades ut gratis, men idag börjar upplageförsäljningen.

Vi har väl en 20 prenumeranter så här långt. (vid lunchtid Red:s anm.)

Det finns 250 000 vd:ar i Sverige, spänner ni inte bågen lite lågt när ni siktar på 8000?

Vi riktar vi oss främst till dem som leder företag med fler än tio anställda, och de är inte så många. Men det är möjligt att vi kan komma upp i en högre upplaga.

Är Chef en konkurrent?

Nej, den riktar sig till mellanchefer och handlar om ledarskap. Vi tangerar det ibland men det är stor skillnad mellan en vd och en mellanchef, du har bland annat det juridiska ansvaret och ansvar inför styrelsen.

Vad ger ni läsarna?

Vi ger dem verktyg att driva sin verksamhet, det kan handla om affärsplaner, målstyrning eller saker som händer i vardagen. Det finns ingen direkt vd-utbildning, många har varit entreprenörer som fått sina företag att växa. Vi vill bli varje vd:s Bibel.

Den ska också innehålla flärdläsning och privata frågeställningar som hur man klarar ett liv under press.

Har en vd tid att läsa en sådan här tidning?

Vi måste ha ett nyttoperspektiv: visa läsarna hur man kan göra, och hur andra gör. Ge dem en verktygslåda för vardagen.

Det här är ett sätt att fortbilda sig. Har man inte tid för det vet jag inte om man är en så bra vd.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.