Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny tidning om språk i höst

Publicerad: 17 April 2007, 13:43

Språktidningen ska ta tillvara det språkintresse som Fredrik Lindström och andra fört ut till en bredare allmänhet. Tidningen ska vara populärvetenskaplig och samtidigt ett redskap för alla som jobbar med språk.


Första numret av Språktidningen kommer i augusti. Det blir tre heltidstjänster, sex nummer per år och en förväntad upplaga på drygt 10 000 exemplar.

Det är en kommersiell satsning som ska stå helt på egna ben, enligt chefredaktören Patrik Hadenius.

– Det blir ingen vinstmaskin men vi kommer att kunna livnära oss på det. Jag jämför med historiska tidskrifter. Situationen för språkintresset är likt historieintresset för 15 år sedan. Då hade Peter Englund, Maja Hagerman och Herman Lindqvist gjort historia intressant för fler. Idag finns tre historiska magasin med en upplaga på runt 30 000 exemplar.

– Nu har Fredrik Lindström, Lars Melin och Lars-Gunnar Andersson gjort samma sak för språket.

Tidningen riktar sig till en intresserad allmänhet och till alla som arbetar med språk, till exempel journalister, informatörer, översättare, lärare.

Bland bokförlagen har det funnits ett stort intresse för att annonsera, och direkt nå den läsande allmänheten, enligt Patrik Hadenius.

– Tidningen ska vara praktisk ”Så skriver du en bloggrubrik”, ”Så klarar du att översätta en juridisk text” och inspirerande med reportage om döda språk och listor över tokiga särskrivningar, säger Patrik Hadenius.

Förutom Patrik Hadenius kommer tidningen att bestå av Maria Arnstad som blir redaktionsassistent och Cecilia Christner Riad som redaktör.

Språktidningen ges ut av förlaget Språktidningen i Sverige AB. En av initiativtagarna till den nya tidningen är myndigheten
Språkrådet, som tidigare gett ut den betydligt smalare tidningen Språkvård. Den tidningen läggs nu ner.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.