Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny satsning på eftertext på nätet

Publicerad: 8 Oktober 2003, 13:42

Allt fler eftertextannonsörer väljer nätet. Nu kommer ett erbjudande från ett antal samverkande tidningar.


En stor näthandelsaktör i Norge är Finn.no. Bolagets vinst i fjol blev 30 miljoner kronor av en omsättning på 100 miljoner. Nu tar man klivet in i Sverige. Tillsammans  med Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Helsingborgs Dagblad och Gota Media startar man FinnMer.
– På lång sikt kommer vi att bli lika stora i Sverige, säger marknadschefen Tobias Osmund.
– Men här måste vi ha större volymer. Vi kan inte ta 400 kronor för en bilannons som man gör i Norge. Ambitionen är dock att vara marknadsledande om några år.
Annonsörerna kan välja mellan fem avdelningar, jobb, bostad, bil/mc, båt och pryl. Grundpriset för en annons är 99 kronor. Då ligger den ute på nätet under 30 dagar. Ska annonsen även publiceras i någon eller några av tidningarna blir priset högre. Tidningarna bestämmer själva vad en annons ska kosta. En viss rabatt blir det dock för de som väljer större kombinationer.
Kommer det här att rycka undan fötterna för tidningarnas eftertextmarknad?
– Jag kan inte se att det vi gör påskyndar något. Den kommer att påverkas hursomhelst. Vad det handlar om är att vi tryggar material i framtiden, säger Håkan Palmborg, marknadschef på Borås Tidning och den på Gota Media som har skött kontakterna med FinnMer.
Hur mycket pengar det kommer att ge för Gota Media vill han inte säga.
– Vi har inte räknat med att det ska generera si och så stora intäkter för år ett eller år två. Vi gör det här för att vi även fortsättningsvis vill vara det viktigaste lokala annonsorganet.
De medverkande tidningarna kommer att ha samma utseende på sina eftertextsidor. Innehållet kommer dock att variera beroende på var kunderna väljer att sälja sina varor.
I dagsläget är det bara Aftonbladet och Svenska Dagbladet som annonsörerna kan välja som tillval. Men kring årsskiftet räknar även de övriga tidningar med att medverka.
I Gota Media ingår Barometern/OT, Blekinge Läns Tidning, Smålandsposten, Borås Tidning och Ulricehamns Tidning.

MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.