Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Ny rapport: Nu lyfter tidningssajterna

Publicerad: 28 mars 2014, 09:47

Sajternas försäljning är kanske den enskilt viktigaste framtidsfrågan för tidningsbranschen. Medievärlden Premium har i en unik sammanställning mätt lokaltidningssajternas trafik, prestanda och försäljning och tagit fram nya digitala nyckeltal för att kunna jämföra dem med varandra och över tid.


Några slutsater av rapporten:

- Hälften av de mätta tidningarna har fördubblat sin digitala annonsförsäljning på ett år. Detta utan att trafiken ökat i motsvarande takt.
- I de flesta fall har tidningar med en hög försäljningssiffra totalt också en hög intäkt per läsare – och tvärtom.
- Det finns också ett tydligt samband mellan att ha dedikerade digitala säljare och höga digitala intäkter.
- En sajt sticker ut ordentligt när det gäller förmågan att ta betalt avläsarna: Jnytt, som också är den enda so mstartat som rendodlad digital produkt.

Läs hela rapporten på Medievärlden Premium.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News