Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny ögonrörelsestudie: billigast kostar mest

Publicerad: 18 Maj 2011, 05:26

Prislistorna stämmer inte med hur läsarna ser annonserna på nyhetssajter. Det visar en ny stor ögonrörelsestudie genomförd av svenska EyeTrackShop.


En liten annons som bara syns för den som måste scrolla nedåt såg enbart 54 procent av besökarna i undersökningen. Annonserna i sidtoppen sågs av uppemot 83 procent. Det tar inte bara längre tid för ögat att se de mindre formaten. De får också mindre observationstid.

Undersökningen tyder också på att de format som finns i högerspalten och kallas till exempel Outsider eller Skyskraper syns mer än stora format i topp på sidorna. Trots att de i många fall är dyrare.

Resultatet av studien borde leda till en revidering av sajternas prislistor menar Magnus Linde, undersökningsansvarig på MRC Intl. som står bakom EyeTrackShop. Inte minst när det gäller hur bra de större formaten fungerar jämfört med mindre:

De () är billigare mätt i kronor. Men om man räknar hur många som ser dem och hur länge de tittar på dem så blir de nästan fyra gånger så dyra som det större annonsformatet för att uppnå samma visuella effekt. Det väsentliga är att nästan alla har sett de stora annonserna. Det kan stärka medieföretagens argument i prisdiskussioner, säger Magnus Linde i ett pressmeddelande.

Några slutsatser:

Format och placering påverkar synligheten markant

De billigaste annonsformaten är dyrast

För att uppnå samma visuella effekt på det billigaste annonsformatet behöver annonsören spendera uppemot 4 gånger så mycket pengar jämfört med den mest effektiva annonsytan.

Det som upptäcks tidigt, läggs mer tid på. Och ju längre man tittar på annonsen, desto mer minns användaren både annons och avsändare.

Studien utgår från en analys av 500 personers ögonrörelser när de besökt Aftonbladet.se, Expressen.se, DN.se och Svd.se.

Klicka på bildspelet för att se exakt hur läsarna ser på annonserna:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.