Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Ny mobilsajt gav UNT nytt webbrekord

Publicerad: 19 November 2014, 12:35

Med den nya mobilsajten slog UNT alla tidigare rekord förra veckan. De digitala annonsintäkterna går också spikrakt uppåt.


Ämnen i artikeln:

Hanna StjärneUNT

Förra veckan hade UNT 197 000 unika besökare på mobilsajten, att jämföra med det gamla rekordet på 63 000. Även desktop slog rekord förra veckan med 245 000 unika besökare (Det tidigare rekordet var 236 000)

Det är en formidabel utveckling. Vi lanserade en ny mobilsajt förra veckan, och vi försöker jobba med att sprida våra artiklar i sociala medier på nya sätt, säger UNT:s publisher Hanna Stjärne.

Hur?

Vi har sett samma utveckling som alla andra, där vi kan se att vissa artiklar blir virala. En hel del debattmaterial, och mycket material på vår Leva-sida, till exempel en artikel om huruvida barn ska sova i föräldrarnas säng eller inte. Leva-artiklarna har fått väldigt hög läsning på mobilsajten.

UNT var inte med i Medievärlden Premiums sammanställning av digitala annonsintäkter, men ligger sannolikt i den absoluta toppen bland landsortstidningarna.

Hur går er digitala annonsförsäljning?

Det ser ut som att vi kommer fördubbla de digitala intäkterna i år. Redan efter en vecka i juli hade vi dragit in lika mycket som hela förra året.

Nu rekryterar UNT till fem nya digitala tjänster, två på redaktionen och tre på marknad. Till redaktionen handlar det om journalister med inriktning på digital utveckling i allmänhet och mobilt i synnerhet.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Ämnen i artikeln:

Hanna StjärneUNT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.