Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny metod för att mäta direktreklamens effekt

Publicerad: 7 September 2009, 04:41

Sveriges Annonsörer har utvecklat ett mätinstrument för direktreklam, som ger resultat som är jämförbara med till exempel betaltidningarnas Ram.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Effekt Direkt lanseras idag efter ett antal tester.

– Vi har testat webbpanelen och den fungerar jättebra, säger Viking Lines marknadschef Per Jute, som är ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för direktreklam.

– Jag har tyckt att det är självklart att ha en gemensam mätmetod för direktreklam, men aktörerna på marknaden, Posten, SDR, Bring och de andra har haft sina egna metoder.

Nu finns det tre verktyg för direktreklamkunden, Geoplanner som visar vilka räckvidder medier har i ett visst område, reklammätningar och Effekt Direkt.

Effekt Direkt-mätningen beställs senast 5 dagar före utskick, resultatet redovisas 11 dagar efter. För oadresserad reklam är metoden nätintervjuer med hushåll utan Nej tackskyltar i spridningsområdet, omkring 200 svar samlas in. För adresserad reklam ebrev eller vanligt brev med inbjudan att delta i undersökningen.

I analysen grupperas de svarande först i dem som sett kampanjen och i nästa steg dem som läst den.
Priset för undersökningen är mellan 20 000 och 50 000 beroende på om man kunnat jobba med digital kontakt eller brevledes, och om man lagt till frågor.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.