Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny medievärld kräver ny läsarombudsman

Publicerad: 30 Maj 2008, 08:44

Framtiden är i fokus andra dagen av läsar/tittar/lyssnarombudmännens internationella konferens. - Vi måste lära om, sade Joakim Jardenberg från Mindpark. Ombudsmannens fokus kan inte längre vara innehållet. I framtiden är det samtalet som gäller. Och vi ska sluta tala om journalistisk trovärdighet och i stället tala om journalistisk relevans.


Journalisterna äger inte längre storyn och de äger definitivt inte publiken, den äger sig själv.

Joakim Jardenberg talade ironiskt om den bloggande chefredatören som tror att bloggen skapar transparens och dialog.
– De försöker bara sälja tidningar och nyheter till en publik som inte längre är där, sade han. Deltar man inte i samtalet  med dem som finns utanför mediehuset skapar man ingen transparens på det sätt som exempelvis Spokesman Review i amerikanska Spokane och svenska Aktuellt strävar mot att göra genom att på olika sätt öppna redaktionerna mot allmänheten och ge den insyn i hur arbetet går till.

Publiken måste bli mindre skrämmande, sade Joakim Jardenberg och uppmanade:
– Gör den till er allmänhet, till era supportrar. Den kommer att älska att få vara med.

Joakim Jardenberg anser att man ska sluta tala om journalistikens och mediernas trovärdighet. I stället är det begreppet relevans som gäller. Och relevansen handlar om hur man ska få publiken att fortsätta att vilja vara publik. Fokus ska ligga på användarna.

Med det tankesättet följer också en omdefinition av ombudsmannens roll. Av en ska bli två, en som kommunicerar utåt och en som arbetar internt som evangelist, som inte accepterar något annat en ”radikal transparens”

– Flytta ut redaktionen på gatan! var Joakim Jardenberg uppmaning.

Den tredagarskonferens om pågår i Stockholm kring läsar/tittar/lyssnarombudmannen roll i dag och i framtiden har samlat mellan 40 och 50 deltagare från ett femtontal länder världen över. Arrangör är  Organization of News Ombudsmen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.