Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny finsk tidning – annonsframgång direkt

Publicerad: 23 Maj 2008, 10:23

Det blev succé för annonsförsäljningen när Svensk-Finland på fredagen fick en ny dagstidning. Mer än 50 procent av Österbottens Tidning bestod av annonser.


– Väldigt många annonsörer ville vara med i det första historiska numret, säger annonschefen Nils Sundqvist till den egna tidningen.

Österbottens Tidning är en sammanslagning av Jakobstads Tidning i Jakobstad och Österbottningen i Karleby. Dessa har 110 respektive 125 år på nacken och en upplaga om drygt 12 000 respektive drygt 4 500 exemplar.

Den nya tidningen får en upplaga kring 16 500 exemplar, men
premiärnumret trycktes i över 30 000 exemplar.

– Det enorma intresset kom som en överraskning. Vi ser det som ett förtroende från annonsörernas sida, att de tror på produkten, säger VD:n Jens Lillsunde.

Beslutet om en sammanslagning av de anrika tidningarna togs redan i fjol. Den omkring 40 man starka redaktionen fortsätter som förut.

Österbottens Tidning får en modell med två chefredaktörer, där Henrik Othman leder Jakobstad-redaktionen och Börje Hästbacka den i Karleby.

Samtidigt satsar man hårt på webben och domänen www.ot.fi öppnades redan i mitten av maj.

Österbottens Tidning ägs av HSS Media och KSF Media.
Sören Viktorsson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.