Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 15 December 2006, 07:46
Den nya tjänsten släpper bara igenom e-post från personer användaren godkänt, övriga måste göra ett test, eller betala en summa användaren själv bestämmer. Tjänsten kan också användas som komplement till en befintlig e-post.
Företaget Boxbe i San Fransisco står bakom den nya tjänsten. Användaren får själv värdera sin tid och sätta priset för en okänd avsändare att nå fram. Priset kan vara allt mellan 3 cent och 99 dollar. Samtidigt uppmanas kunderna att fylla i sina intressen så att annonsörer kan nå dem med större träffsäkerhet, vilket då skulle kunna leda till att de är beredda att betala för att
nå fram. Kommer annonsörerna att vilja det?
”När konsumenterna blir mindre toleranta mot e-postmarknadsföring och reklam i största allmänhet, blir sådana här program väldigt intressanta”, säger Peter DeLegge, redaktör på Marketing Today, till tidningen Wired.
Axel Håkansson
mvredaktion