Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ny bredsida från Expressen mot Lotteriinspektionen

Publicerad: 25 Januari 2007, 13:58

Lotteriinspektionen bagatelliserar EG-rätten och slarvar med handläggningen av ett stort vite på ett sätt som strider mot lagens syfte. Expressen ger åter Lotteriinspektionen svar på tal i frågan om förbud mot annonser för utländska spelbolag.


I ett nytt yttrande till Länsrätten i Sörmland understryker tidningen genom advokat Ulf Isaksson att Lotteriinspektionen inte hanterar frågan om spelbolagsannonserna på ett rimligt sätt.
I oktober i fjol drog Lotteriinspektionen tillbaka ett förläggande mot tidningen Expressen vad det gäller spelbolagsannonser och meddelade ett nytt, med ett vite på 150 000 kronor för varje publicering.
Lottierinspektionen menar att det nya förbudet är i stort sett samma som det gamla. Men Expressen har överklagat beslutet, och visar att det förbudet gäller har förändrats och att därför tidningen inte fått rimlig tid att ge sina synpunkter. Viktigare ändå, så visar Lotteriinspektionen i sitt svar till Länsrätten att man inte tar hänsyn till EG-rätten – det är domstolens sak att göra argumenterar inspektionen – och det som hänt på rättsområdet.
”Lotteriinspektionens underlåtenhet att underrätta Expressen om det tilltänkta beslutet, dess påstående att Expressens EG-rättsliga argumentation på intet sätt skulle ha inverkat på Lotteriinspektionens bedömning och påståendet att argumentationen är ett försök att förhala ett avgörande av sakfrågan understryker att Lotteriinspektionen betraktat Expressens synpunkter som ovidkommande. Lotteriinspektionens agerande har alltså varit ett sådant förfarande som JO och lagstiftaren velat undvika genom införandet av bestämmelsen om kommunikationsplikt.”
Länsrätten ska nu bedöma om man ska upphäva Lotteriinspektionens förbud och vite mot Expressen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.