Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Ny analys / Konsolidering i USA: Eat lunch or be lunch

Publicerad: 15 februari 2019, 07:00

Scott McNealy, Sun Microsystems grundare, beskrev en gång villkoren för it-företag som "eat lunch or be lunch". McNealys eget företag blev lunch, uppätet av Oracle. Branschkrisen har lett till en liknande situation för de amerikanska dagstidningarna och flera av de stora gamla koncernerna är inflätade i en budgivningskarusell med en i högsta grad oklar rollfördelning. Vem köper och vem säljer? Det enda man säkert kan säga om framtiden är att många tidningsföretag kommer att byta ägare under 2019. Men finns synergier som kan finansiera alla affärer?


Läs Gunnar Springfeldts analys för Medievärlden Premium här.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.